Terkini

Cara Mengatasi Masalah Gambar TV Bergaris - Jom Diagnosis

Posting ini kita kongsikan cara DIY tv jenis baru yang mempunyai masalah gambar kurang cantik atau bergaris.



Beberapa hari kemudian penulis di kejutkan dengan masalah gambar TV secara tiba-tiba menjadi berjalur sehingga hampir membuatkan mata juling dalam hati berkata luaran masih cantik tak kan pula dalaman sudah mereput dan perlu membeli TV baru.


Setelah hampir membuatkan kesabaran semakin pudar maka keluarlah alat-alat DIY bertujuan membuka cover belakang TV untuk mengetahui apakah ada bangkai cicak yang telah kejung kena elektrik atau ada komponen yang sudah terbakar.



Setelah beberapa jam berusaha membuka cover belakang TV bersama teman tersayang dan akhirnya berjaya dibuka tapi pelik rupanya komponen dalaman TV jenis baru ini tidaklah banyak sangat dan besar kemungkinan sparepart turut mudah didapati dari pusat servis atau mana-mana dealer elektronik.



Jadi cara untuk diagnosis peringkat awal adalah dengan mencabut dan memasang semula flat ribbon bahagian bawah tv iaitu dipanggil sebagai 'TV T-CON + flat ribbon' jika bernasib baik masalah gambar berjalur akan hilang beberapa peratus bukan 100% itu sudah cukup memadai jika anda malas memikirkan kos sparepart.



Tapi jika gagal sangatlah mudah dengan cara anda buka pcb board 'TV T-CON' yang kecil itu dan bawa ke pusat elektronik berdekatan atau lagi nak dipercayai terus ke pusat servis jenama yang mengeluarkan produk TV itu.


Pastikan anda beli bersama 'flat ribbon' supaya ia membuatkan kita lebih konfiden ketika proses pemasangan semula.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)