Terkini

Apa Punca Handle Motosikal Bergegar Lebih Teruk Ketika Langgar Garisan Kuning? - Yamaha LC135

Disebabkan penulis pengguna LC135 jadi setiap rujukan akan di ambil dari model motosikal jenis ini kecuali suatu hari nanti penulis ada rezeki buka sebuah bengkel haaa ketika itu macam-macam model boleh kita huraikan setiap permasalahan dan penyelesaian.



Posting ini adalah sambungan dari artikel sebelum ini iaitu "Cone Bearing Bambo", "SCK Racing Fork Spring" sebabnya kalau nak cerita troubleshoot dari mula memang berjela-jela kena sembang.


Kisah handle motosikal bergegar mempunyai banyak faktor dan kena periksa dari bawah hingga atas iaitu kadar ketebalan bunga tayar seterusnya kondisi fork ada kebocoran atau tidak dan lain-lain seperti penulis telah lakukan sila rujuk pautan artikel sebelum diatas.



Selepas itu jika motosikal sudah mencecah 5 tahun usianya eloklah periksa cone bearing sama ia masih ada minyak grease atau sudah berkecai dan paling akhir adalah tukar handle rack atau handle bush sahaja. Dalam dua perkara itu jika anda serah pada bengkel mereka memang akan syorkan untuk tukar handle rack sebabnya tak kan laa nak buka hanya untuk tukar handle bush kemon laa.


Tapi kalau korang jeniskan suka DIY yeah! tukar handle bush je motorsikal korang akan kembali mantap seperti baru tapi sebelum itu pastikan handle rack tiada sebarang kerosakkan seperti kesan retak atau bengkok.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)