Terkini

Perkara Yang Perlu Kita Tahu Semasa Claim Cermin Depan Kereta : Bahagian 2

Sangat berbaloi jika kita beli tambahan insurans cermin depan kenderaan tapi sebelum tu sila ambil tahu beberapa perkara sebelum serah ke bengkel cermin kenderaan.



Semasa perbaharui insurans kenderaan pastikan insurans cermin depan anda mengikut harga pasaran contoh beli insurans RM90 dapat cover RM600 punya cermin depan kenderaan jika berlaku retak tapi bengkel cermin sarankan biar lebih sebab boleh cover dengan tinted dan getah.


Jika tidak lepas korang klaim cermin satu kerja pula kena berhabis duit pasang tinted depan dengan kos angaran RM150-RM250 kan rugi tu haaa lebih baik beli insurans lebih sikit.



Sebelum ke bengkel cermin pastikan softcopy dokumen semua lengkap iaitu "kad pengenalan, lesen, geran, cover note, roadtax hidup". Selepas tu buat survey beberapa bengkel terdahulu adakah mereka panel insurans anda dan paling penting boleh cover dengan tinted sekali atau tidak.


Bahagian tinted ini pelangan selalu terciduk dengan bengkel dimana mereka tidak menyediakan sebarang pemasangan tinted atau lebih sedap didengari insurans yang kita beli tu tidak boleh tanggung kos tinted tapi yang sebenarnya kos harga tinted tu telah masuk poket mereka jadi sila berhati-hati dengan teknik ini.


Lagi satu teknik mereka adalah menyediakan pemasangan tinted tapi kualiti tidak mencapai standard dengan alasan jika nak yang bagus pelangan kena tambah tunai. Untuk pengetahuan anda tinted bahagian depan sewajarnya adalah jenis anti UV(tahan panas).


Dialog yang perlu kita guna adalah berbunyi begini.."Tokey ada cover insurans jenama sekian sekian tak, tinted boleh cover sekali tak untuk anti UV dan boleh tukar getah cermin sekali."


Kalau bengkel banyak cerita itulah inilah maka sila survey bengkel seterusnya kerana insurans yang kita beli sudah boleh cover semua kos pemasangan tersebut tanpa mengeluarkan satu sen pun di bengkel cermin sila rujuk posting sebelum ini "Penting Beli Insurans Cermin Depan Kenderaan"
Bagaimana jika anda tidak klaim cermin depan dalam masa setahun?

Ada berpendapat sangat rugi sebab tiada sebarang refund boleh dilakukan, maka golongan ini akan mengambil kesempatan dengan melakukan sedikit retak dimana-mana bahagian cermin depan sebelum tamat tarikh insurans.


Golongan satu lagi pula agak sibuk dengan pelbagai urusan dan kurang kerajinan jadi ia memilih untuk abaikan selagi cermin depan dalam kondisi sempurna dan sedap mata memandang.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)