Terkini

Cara Menambah Ruang Storan Disk : Virtual Box

Sekian lama jiwa terperuk dalam rumah bagi menghadapi isu pandemik covid-19 yang semakin meruncing akhirnya penulis ada perkara baru untuk dikongsikan.


Kepada yang suka ujicuba program komputer atau lain-lain pasti sudah biasa dengan perisian Virtual untuk dijadikan sebagai sandbox untuk elak daripada malware atau kerosakkan operating system asal.


Perisian virtual ini mempunya versi berbayar dan percuma iaitu opensource(sumber terbuka). MWare work station berbayar dan Virtual box adalah perisian sumber terbuka sejak sekian lama dari perbezaan pula sudah semestinya ciri-cirinya.



Disini penulis tak nak bahas mengenai ciri terhadap kedua-duanya kerana artikel ini sekadar nak beritahu cara menambah ruang storan Virtual Box kerana ruang yang kita anggarkan tidak mencukupi setelah selesai memasang operating system.


Windows Command

vboxmanage.exe modifymedium "[YourPathToVdiFileOfYourVirtualMachine]" --resize [NUMBER]


Cara Penggunaan Secara Ringkas

Kena ubah saiz file .vdi dalam folder VirtualBox VMs dengan cara mudah iaitu klik show in Explorer pada operating system virtual anda.


Tekan Ctrl+S untuk buka setting virtual operating system yang anda inginkan lalu pilih Storage dan Remove Attachment file .vdi yang ada.


Seterusnya masuk Local C:\Program Files\ Oracle\ VirtualBox lalu tahan butang Shift + Right clik pilih Open command window here.


Kotak perintah windows akan keluar gambaran contoh seperti dibawah.



Selesai ni semua kita pergi Storage dan add semula file .vdi yang telah dikemaskini. Jika masih keliru anda boleh rujuk mana-mana sumber video di Youtube menggunakan kata kunci How to Increase Disk Size Virtual Box.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)