Terkini

Ketahui Khasiat Beras Rebus Atau Parboiled

Inilah makna "makanan adalah penawar dan ubat adalah makanan". 

Beras rebus memang sangat berkhasiat berbanding beras putih biasa. Malah dengan beras perang pun beras parboiled lebih baik dari segi penyerapan mineral seperti calsium dan iron. Harga tidak berapa mahal 10kg dalam RM30 saja.

Sumber Google
         Sumber Google

Sebenarnya beras rebus lebih baik khasiat daripada beras perang sebab nutriennya lebih tinggi dan lebih mudah diserap dari segi penyerapan kandungan zat besi dan mineral. Iaitu 11 kali ganda daripada beras perang dari segi penyerapan mineral yang 90% lebih tinggi. Kalau banding dengan beras putih sangat jauh bezanya.

Sama dengan Bulgur wheat contohnya parboiled wheat grains, 55 kali ganda khasiat daripada biji gandum asli yang perang itu.

Beras rebus tinggi kandungan protein, B komplex, mineral, iron, calcium, fiber, index glycemix yang lebih rendah tapi kadar penyerapan mineral dan vitamin 90% lebih tinggi antioksidan. Lembut dan gebu perut pun rasa kenyang lama dan tidak meragam, elok untuk sembelit, detox semulajadi, membina sel darah, merawat anemia, menguatkan tulang, organ dan tubuh. Ia juga boleh elakkan diabetes, darah tinggi, kolestrol, sakit lutut dan sendi.

Boleh mengelakkan penyakit angin dalam usus dan untuk bayi dalam kandungan bagi pertumbuhan saraf yang normal. Vitamin B komplex asli yang terdapat dalam bijirin beras rebus ini sangat penting untuk ekspresi gen yang normal dan seimbang iaitu terkawal untuk :

  • Pembaharuan sel yang normal dalam tisu kulit 
  • Pembentukan pelbagai molekul protein enzim untuk molekul pembawa dan detoksifikasi bahan toksik dalam sel.
  • Kekuatan otot dan organ jantung dan paru-paru
  • Tisu saraf dan otak
  • Fungsi penghadaman yang elak kembung dan makanan kurang hadam.
  • Elak badan dari masuk angin terutamanya wanita bersalin.
  • Untuk hemoglobin dan sintesis sel darah merah.
  • Pembentukan janin dan saraf otak yang normal.

Nanti ada pula yang cakap makan bertiga boleh la makan beras ini, kalau 8 orang macam mana. Mari sini nak jawab terus yang makcik bawang pergi beli beras yang mahal buat apa, beli beras yang murah sudah la asalkan beras rebus tapi mahal sikit dari beras biasa dalam harga RM30/10kg dan macam-macam jenama ada.

Tidak jadi juga kalau beras saja tukar, cara pemakanan haruslah tukar juga. Tapi tidak mengapa sekurangnya kita sudah ubah separuh daripada tidak ubag langsung.





Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)