Terkini

Ringkasan Antara Haq Dan Bathil Di Akhir Zaman

Ini sebabnya kita perlu amal doa minta Allah tunjuk kebenaran bezakan haq dengan bathil. Ulama su' itu wujud. Telah diberi amaran oleh Baginda Nabi Muhammad S.A.W. Ulama su' ini jauh lebih bahaya daripada dajjal sebab ia gunakan agama tapi bawa orang ke neraka.



Selain amal doa penting ini, sebagai manusia yang Allah bagi akal kena gunakan. Kalau dengar satu sumber saja, sebelah pihak saja, tengok televisyen saja, macam mana nak buka minda?

Itu sebab ajak follow kuliah para tuan guru pondok. Hanya setelah saya follow tuan guru pondok baru boleh nampak beza kuliah ahli agama pondok dengan kuliah ahli agama media arus perdana.


Yang masuk tv ni biasanya yang datang daripada universiti ada pangkat ada sijil, yang mengajar di pondok biasanya yang mengaji pondok ada bezanya sangat beza kuliah mereka macam langit dengan bumi yang satu sentiasa ingatkan pasal fitnah akhir zaman, tanda-tanda yang disebut sudah banyak berlaku.

Seorang Guru nampak bersemangat berada di hadapan kelas sedang mengajar anak muridnya dalam pendidikan Syari’at Islam. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.

Guru berkata, “Hari ini kita nak main sebuah permainan. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam.

Jika saya angkat kapur ini, maka katakan ia “Kapur!”, jika saya angkat pemadam ini, maka berkatalah “Pemadam!” Anak muridnya pun faham dan mengikutinya. Guru mengangkat silih berganti antara tangan kanan dan tangan kirinya, makin lama makin cepat.

Beberapa saat kemudian sang guru kembali berkata, “Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka berserulah “Pemadam!”, jika saya angkat penghapus, maka katakanlah “Kapur!”. Dan permainan itu diulang kembali untuk kali kedua.

Maka pada mulanya anak muridnya itu keliru dan pening, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi keliru. Selang beberapa saat, permainan dihentikan. Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya.

“Anak-anak, begitulah ummat Islam. Awalnya kalian jelas dapat membezakan yang haq itu haq, yang batil itu batil. Namun kemudian, musuh musuh Islam cuba melalui berbagai cara untuk menukarkan yang haq itu menjadi batil dan begitulah sebaliknya.

Pada permulaannya mungkin agak sukar untuk kalian menerima hal tersebut, tetapi kerana terus diracunkan dengan pelbagai cara, akhirnya lambat laun kalian menjadi terbiasa dengan hal demikian. Dan kalian mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kalian tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika.”

“Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi suatu kebiasaan, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup, rasuah menjadi kebanggaan dan lain lain. Semuanya sudah terbalik. Bahkan dalam sesetengah hal yang hak itu menjadi ‘batil’ dipandangan masyarakat. Dan tanpa disedari, kalian sedikit demi sedikit menerimanya.

Faham?” tanya Guru kepada murid-muridnya.

“Faham …..”

Belajar banyak sumber , berdoa kepada Allah S.W.T

Baru faham petunjuk Allah bagi. InsyaAllah

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)