Terkini

CARA BURUNG BELATUK BERTAHAN DI MUSIM SEJUK

Belatuk atau pelatuk ialah jenis burung dalam keluarga Picidae iaitu salah satu cabang dari order Piciformes. Burung-burung ini dalam keluarga tersebut berkongsi ciri-ciri sama terutamanya cara mendapatkan makanan atau membuat sarang dengan mematuk pada dahan atau batang pokok dengan laju berulang-ulang kali menggunakan paruh, tabiat inilah memberi nama kepada burung-burung sejenisnya (pelatuk atau varian belatuk wujud hasil pengimbuhan sisipan dalam kata kerja patuk.



Burung-burung disebut ini didapati di hutan-hutan hujan dan kayu serata dunia kecuali di Australia, New Guinea, New Zealand dan Madagaskar. Di Semenanjung Malaysia sahaja, terdapat 25 jenis spesies burung belatuk.


Tabiat burung ini boleh dilihat bertenggek secara menegak di atas hujung ekornya yang keras di batang pokok sambil paruhnya yang keras dan berbentuk pahat mematuk batang pokok untuk mencari makanan ulat dan serangga ataupun untuk melubangi pokok untuk membuat sarang. Bunyi patukannya yang agak kuat itu boleh kedengaran dari jauh.


Selain itu, belatuk juga mengeluarkan bunyi teriakan kasar dan nyaring. Di udara, belatuk terbang secara berombak-ombak tetapi agak lemah. Allah Maha Agung yang menciptakan sesuatu mengkagumkan. Burung Belatuk sedang mempersiapkan diri untuk menghadapi musim sejuk.



Langkah pertama Burung Belatuk perlu mencari pohon yang mati dan akan membuat lubang dibatang pokok. Lubang ini akan diisi dengan biji Oak. Setiap lubang unik kerana perlu sesuai dengan saiz biji oak.


Tidak boleh terlalu besar kerana akan mudah dicuri oleh burung lain dan haiwan lain seperti tupai dan tidak boleh pula lubang terlalu kecil kerana menyusahkan biji oak untuk disimpan bahkan Biji Oak boleh pecah.



Dengan cara inilah Burung Belatuk dapat terus hidup walaupun musim sejuk kerana mempunyai makanan yang mencukupi. Maha Suci Allah yang menciptakan sesuatu tanpa sia-sia.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)