Terkini

KEBAIKAN CUKA EPAL UNTUK BANTU ACID PERUT

Siapa tahu ada masalah kekurangan acid perut? Boleh ke kita bantu tingkatkan kepekatan acid perut dengan ambil ACV (apple cider Vinegar) atau minum lemon. Kan lemon dengan ACV nie masam . Masam kan acid. Boleh tak dia bantu ?



Straight to the point tak boleh sebab ia jenis acid berbeza. Gastric juice (acid perut) memerlukan hydrochloric acid untuk ia berfungsi normal. Ianya dihasilkan oleh dinding perut kita sendiri. Hydrocloric acid perut ini berfungsi bukan sahaja untuk membunuh bakteria, ianya bertanggungjawab untuk pelbagai tugasan penting seperti menukarkan Pepsinogen kepada pepsin untuk proses penghadaman protein dan mengaktifkan rembesan jus penghadaman oleh Pancreas dan Hempedu.


Untuk Apple Cider Vinegar (cuka apple) = Acetic acid dan untuk Lemon = Citric Acid + Malic acid. Itu yang bila minum Air campuran cuka appe atau lemon ini, dia akan sendawa sebab ianya cairkan kepekatan Hydrocloric acid perut. PH gastric juice tinggi = dengan LES Relax. Jadi mudah lah kita sendawa Kalau nak bantu rendahkan PH acid perut ini paling elok ambil saja Betaine HCL pills. Ini boleh sebab ianya pil HCL.



Selain itu, minum cuka (Apple cider vinegar) adalah cara paling mudah untuk membantu dan mengurangkan berat badan kerana ia bukan sahaja membantu penghadaman dan penyerapan (nutrient) bukan lemak, cuka juga merupakan salah satu makanan paling alkali dimana ia dapat mengimbangkan keseimbangan asid alkali dalam badan anda.


Opsss! Belum habis lagi, cuka juga membantu mempercepatkan metabolisma badan untuk menyingkir lemak-lemak terkumpul dalam badan.


Saya salah satu mengamalkan minuman cuka ini disebabkan perut selalu tidak selesa jika tersalah makan makanan yang boleh menyebabkan angin seperti nangka, sambal dan minuman teh atau kopi. Untuk pengetahuan korang saya ada masalah hempedu jadi saya kena kawal cara pemakanan saya dengan mengamalkan cuka epal setiap pagi.


Antara kebaikan cuka epal :

1. Membantu mengawal paras gula dalam darah dikalangan pesakit kencing manis.

2. Membantu menurunkan paras kolesterol.

3. Membantu menurunkan berat badan.

4. Membantu membuang toksin dari badan.

5. Membantu melegakan penyakit resdung dan batuk.

6. Membantu melegakan radang kulit yang disebabkan oleh gigitan serangga, umpai laut dan tumbuhan berduri.

7. Membantu melancarkan penghadaman.

8. Membantu mencegah karies gigi.

9. Membantu mencegah mulut berbau.

10. Membantu mencegah bau badan.

11. Membantu meningkatkan metabolisme badan.

12. Membantu untuk mencegah wajah berjerawat.


Cara pengambilan:

Campurkan dua sudu cuka epal dalam segelas air sejuk dan minum menggunakan straw tau sebab nak jaga enamel gigi. Cuka epal ni asidnya tinggi. Ataupun campurkan dua sudu cuka epal dalam segelas air sejuk dan sedikit madu untuk hilangkan rasa tak sedap cuka epal ni.


Sesetengah orang, tak suka dengan bau cuka epal ni. Boleh diambil, sebelum tidur, sebelum breakfast, dan sebelum makan tengahari.


Cara untuk muka pula cukup mudah, hanya sapukan dekat muka dengan kapas yang direndam dengan cuka epal yang telah dicairkan dengan air bersih dalam nisbah 1:2.


Mana nak beli?. Terdapat di Watson, Guardian, Farmasi, dan nak mudah tak nak keluar tenaga lebih beli kat Lazada atau shopee je mudah.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)