Terkini

Cara Mudah Bagi Ibu Hamil Untuk Hilangkan Masalah Morning Sickness

Morning sickness adalah perkara biasa yang dialami oleh ibu hamil. Ia biasanya dicirikan oleh rasa mual dan muntah pada waktu pagi dan merupakan salah satu simptom kehamilan yang biasa.



Morning sickness biasanya dialami sehingga usia kandungan tiga bulan. Ia juga mungkin disebabkan oleh tindak balas yang kuat terhadap bau atau rasa tertentu.


Ini biasanya muncul pada wanita hamil disebabkan oleh beberapa perubahan dalam badan termasuk hormon, peningkatan deria bau, dan sistem penghadaman yang lebih sensitif. Beberapa perkara ini boleh menyebabkan anda berasa loya semasa hamil.


Terdapat beberapa cara yang boleh digunakan oleh wanita hamil untuk menghilangkan masalah ini. Melaporkan dari The Health Site, berikut adalah beberapa cara mudah untuk mengatasi mual pagi.



Istirahat yang cukup iaitu tidur sama ada pada waktu malam atau siang adalah perkara penting yang perlu dilakukan dengan kerap terutama bagi ibu hamil. Ini boleh menjadi satu cara untuk mengurangkan risiko morning sickness. Walaupun begitu, elakkan daripada tidur sejurus selepas makan kerana ia boleh meningkatkan risiko loya.


Elakkan makanan pedas dan berlemak sebab makanan berlemak dan pedas serta kafein boleh membebaskan asid perut, menyebabkan anda berisiko untuk muntah. Di samping itu, perut kosong boleh memburukkan lagi rasa mual yang muncul. Oleh itu, adalah disyorkan agar anda makan makanan lebih kerap tetapi dalam bahagian kecil berbanding tiga kali makan besar sehari.


Pengambilan halia boleh membantu penghadaman dan melegakan perut yang bermasalah. Penyelidikan juga telah mendedahkan bahawa halia boleh melegakan gejala loya apabila dimakan dengan cara yang berbeza.


Seboleh-bolehnya elakkan bau yang kuat dan tajam seperti asap rokok, minyak wangi, atau apa-apa lagi yang boleh memberi kesan. Perkara yang sama boleh digunakan untuk pelbagai makanan yang anda fikir mempunyai bau yang kuat.


Kekal Aktif dari segi mental dan fizikal. Senaman boleh mengurangkan gejala loya pada wanita semasa hamil. Senaman ringan dan tidak berbahaya boleh mengurangkan risiko morning sickness dan memastikan badan sihat dan cergas. Terdapat pelbagai cara yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan morning sickness yang muncul. Semoga berjaya!


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)