Terkini

Ketahui 5 Pekerjaan Paling Dicari Tahun Ini

Malaysia telah menghadapi pandemik COVID-19 hampir 2 tahun. Pandemik ini bukan sahaja menjejaskan kesihatan kita, tetapi juga semua aspek kehidupan kita, termasuk kerjaya.



Walaupun orang ramai kini dapat menyesuaikan diri dengan keadaan ini, ramai orang telah kehilangan pekerjaan atau terpaksa menukar profesion akibat wabak itu.


Namun, ini tidak bermakna anda mempunyai peluang pekerjaan yang lebih sedikit. COVID-19 telah mengubah peta permintaan tenaga kerja memandangkan beberapa sektor perindustrian terjejas dan terpaksa menyesuaikan diri dengan cepat.



Terdapat juga banyak industri yang telah dapat bergerak semula dan telah mempunyai sistem kerja yang baru. Dengan sistem baharu ini, syarikat dan agensi memerlukan pekerja baharu.


Berikut ialah 5 pekerjaan yang paling banyak dicari tahun ini, dipetik oleh JobStreet.


1. Tenaga Pendidikan


Tenaga kerja pendidikan merupakan salah satu industri pada tahun 2022 yang mempunyai permintaan yang tinggi. Bukan itu sahaja, ternyata laluan kerjaya untuk menjadi seorang guru juga memberangsangkan. Tenaga pendidikan yang paling dicari hari ini adalah tutor, pengajar, pensyarah, dan lain-lain.


Namun, tentunya bekerja sebagai seorang pendidik bukanlah sesuatu yang mudah. Seorang pendidik pasti akan berdepan dengan pelbagai cabaran, contohnya semasa pandemik, kaedah pengajaran bersemuka secara konvensional sudah sukar dilakukan.


Proses pembelajaran mungkin kurang optimum kerana bahan yang disampaikan tidak dapat dilakukan secara bersemuka dan secara praktikal. Oleh itu, warga pendidikan kini dikehendaki mencari cara lain yang unik dan kreatif untuk menyampaikan pembelajaran yang berkesan, termasuk melalui pengajaran dalam talian.


Sebagai seorang pendidik, anda boleh mencipta video yang unik, menggunakan pelbagai laman web untuk variasi dalam pembelajaran, menggunakan platform persidangan video dan lain-lain. Kemungkinan gaya pembelajaran ini akan dikekalkan pada masa hadapan. Menambah kemahiran dalam bidang komputer boleh menjadi nilai tambah bagi anda yang ingin menceburi dunia pendidikan.


2. Jualan


Jualan ialah istilah yang digunakan untuk menerangkan aktiviti menjual barangan atau perkhidmatan. Biasanya, setiap syarikat mempunyai pasukan berasingan yang bertanggungjawab dalam penjualan. Kakitangan jualan, atau jurujual/jurujual, ialah orang yang menerajui urus niaga jual beli barangan atau perkhidmatan yang dikeluarkan oleh syarikat.


Seorang jurujual akan menawarkan dan mencadangkan barangan atau perkhidmatan untuk syarikat tempat dia bekerja. Di samping itu, seorang jurujual juga akan menunjukkan cara menggunakan produk untuk bakal pembeli. Oleh itu, adalah penting bagi seorang jurujual untuk mempunyai pengetahuan tentang produk atau perkhidmatan yang mereka akan jual.


Mempunyai siri kemahiran insaniah seperti pandai berkomunikasi, pandai berunding, dan boleh menggunakan bahasa asing boleh menjadi nilai tambah bagi anda yang berminat untuk menjadi jurujual.


Jawatan yang dicari oleh sesebuah syarikat ialah penolong pengurus jualan, jurutera jualan, junior jualan dan eksekutif jualan. Pastikan anda telah membaca tentang laluan kerjaya jualan sekiranya anda berminat untuk meneruskan pekerjaan ini.


3. Pemasaran Digital


Dengan perkembangan teknologi yang pesat, tidak asing lagi bagi orang ramai untuk menjalankan hampir semua aktiviti mereka secara digital. Dengan penggunaan media sosial yang meluas, platform ini perlahan-lahan menjadi tempat untuk memasarkan produk dan meningkatkan kesedaran jenama sesebuah syarikat.


Apabila syarikat cuba memasuki dunia media sosial, pendekatan mereka akan berbeza dari pendekatan biasa. Di sinilah peranan pemasar digital dalam membantu pemasaran sesebuah syarikat. Syarikat memerlukan orang yang biasa dengan persekitaran media sosial dan sentiasa terkini dengan apa yang berlaku di media sosial.


Bagi anda yang suka bermain media sosial, industri ini sesuai untuk anda. Industri ini menawarkan pelbagai jawatan seperti menjadi pentadbir media sosial, pencipta kandungan, pakar strategi media sosial, pakar pemasaran digital dan lain-lain.


4. Restoran atau Perkhidmatan Makanan & Minuman


Industri makanan dan minuman akan sentiasa mempunyai permintaan yang tinggi terhadap buruh dari tahun ke tahun. Walaupun industri ini goyah pada awal pandemik COVID-19, perlahan-lahan industri makanan dan minuman telah mula kembali dan boleh menyesuaikan diri dengan situasi semasa. Dengan mengehadkan jumlah pelawat, mematuhi prosedur, masuk ke dunia dalam talian dan lain-lain.


Selain itu, kita boleh lihat sendiri semakin banyak kafe bermunculan di bandar. Hampir di setiap sudut bandar, kita boleh mencari kafe baru. Pastinya industri ini menyerap ramai pekerja.


Profesion seperti barista, pelayan, chef, pelayan bar, juruwang, dan pengurus restoran sentiasa dicari oleh usahawan yang menceburi industri ini.


5. Pereka Grafik dan Editor Video


Pereka grafik dan editor video, yang turut diminati oleh golongan muda hari ini, menerajui syarikat yang ingin bersaing dalam dunia dalam talian. Ini kerana majoriti kandungan di internet adalah dalam bentuk video atau foto, sama ada video promosi, dokumentasi video, infografik, poster dan lain-lain.


Video dan gambar sangat penting di media sosial. Semakin menarik dan unik sesuatu video, semakin tinggi kemungkinan orang ramai akan menonton video tersebut. Konsep dan cerita yang baik daripada video mestilah seimbang dengan proses penyuntingan video yang baik juga. Oleh itu, tidak hairanlah permintaan terhadap editor video kini semakin meningkat.


Pereka grafik tidak kurang pentingnya dalam media sosial. Sebagai contoh, mencipta kandungan untuk siaran media sosial bukan perkara remeh sekarang. Lebih-lebih lagi bagi syarikat yang pastinya mahukan imej mereka di media sosial kelihatan kemas dan selesa di mata.


Penggunaan dan gabungan warna yang akan digunakan, fon yang akan digunakan, dan peletakan foto juga sangat penting di sini.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)