Terkini

Racun Dalam Tumbuhan Peminat Pokok Keladi Perlu Tahu

Cantik kan bunga keladi kalau berimbun banyak-banyak, cantik juga mata memandang. Balik dari kerja terus hilang stress nampak macam gubaan bunga bunga dedaunnya.



.

Semua peminat tumbuhan hiasan keladi ini perlu tahu maklumat ini. Keladi (Caladium) mempunyai daun beraneka warna berbentuk jantung atau anak panah (mempunyai lebih daripada satu warna dan mengandungi pigmen yang berbeza, termasuk hijau, kuning, merah jambu, merah atau coklat.


Apa yang membuatkan kaladium ini beracun? Racun dalam tumbuhan caladium dipanggil Kalsium Oksalat. Racun itu meliputi keseluruhan tumbuhan tetapi paling kuat pada daun.



Kaladium adalah toksik apabila tertelan. Paling berisiko ialah kanak-kanak dan haiwan peliharaan terutamanya kucing dan anjing. Perlu dijauhkan dari dicapai oleh kanak-kanak dan haiwan-haiwan jika anda mempunyai caladim di rumah.


Mereka yang mempunyai kulit sensitif boleh terjejas hanya dengan bersentuhan fizikal dengan tumbuhan. Mengunyah atau mengigit tumbuhan ini akan membebaskan kristal beracun yang menyebabkan kemerahan atau sakit mata, kerengsaan mulut dan rongga mulut dan pembengkakan saluran pernafasan jika berlaku menyebabkan sukar untuk bernafas.


Apa yang perlu dibuat jika tertelan secara tidak sengaja? Jika seseorang telah mengunyah atau makan caladium secara tidak sengaja, petua berikut boleh membantu iaitu mulut hendaklah dibasuh dengan kain basah, tangan dan mata orang yang cedera juga mesti dibasuh jika bahagian badan ini terkena racun dan susu boleh diberikan untuk melegakan kesakitan sementara.


Jika seseorang tidak sedarkan diri atau tidak boleh menelan, mereka tidak boleh diberikan apa-apa melalui mulut. Dapatkan pemeriksaan secepat mungkin.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)