Terkini

5 Petua Elakkan Mata Letih Di Hadapan Komputer

Sebilangan daripada kita pastinya mempunyai tabiat bekerja berjam-jam di hadapan monitor PC, sama ada untuk bekerja atau melakukan perkara lain seperti bermain game dan browsing. Akibatnya, kesan mata letih dan sakit kepala tidak dapat dielakkan.



Walaupun ramai beranggapan fakta ini tidak sepenuhnya benar, tetapi sebenarnya ini masih menjejaskan kesihatan mata kita. Kesannya kadangkala kita mengalami sedikit kesukaran untuk memfokuskan objek pandangan dan sebagainya.


Ini sudah tentu disebabkan oleh sinaran yang dipancarkan oleh monitor yang terlalu lama semasa kita bekerja.



Berikut adalah beberapa petua untuk mengelakkan keletihan mata, semasa berada di hadapan monitor:


1. Jaga jarak pandang dari monitor.


Berada terlalu dekat dengan monitor agak berbahaya untuk mata kita. Kita harus mengekalkan jarak tontonan yang baik ke monitor kita. Jarak yang disyorkan ialah kira-kira 20-40 inci (50-100cm) dari mata.


Jika kita masih menghadapi masalah membaca walaupun monitor sudah berada pada jarak 20 inci, cuba besarkan fon kita sehingga kita berasa selesa.


2. Singkirkan CRT, Tukar kepada LCD


Tiub monitor (CRT) memang memberikan kesan yang lebih teruk berbanding LCD, selain tenaga yang diperlukan juga lebih besar. Cuba gantikan monitor CRT kami dengan LCD.


Walau bagaimanapun, harga monitor LCD lebih mahal daripada CRT. Bagi kita yang masih menggemari monitor CRT, adalah idea yang baik untuk membeli penapis anti-radiasi. ini adalah penyelesaian untuk mengurangkan sakit mata akibat duduk lama di hadapan monitor, tetapi dengan harga yang rendah.


3. Tetapkan tetapan monitor


Beberapa monitor semasa menyediakan banyak mod paparan pratetap, untuk memudahkan pengguna menukar tetapan skrin mereka. Tetapan pra-tetap ini memberikan tahap kecerahan yang berbeza, untuk disesuaikan dengan keadaan penggunaan monitor. Kadang-kadang mengambil kesempatan daripadanya.


Contohnya, tetapan seperti "teks" atau "internet" akan terasa lebih sejuk di mata, apabila kita menggunakannya untuk menaip atau menyemak imbas. Tetapan "permainan" atau "filem" akan kelihatan lebih cerah apabila digunakan.


4. Gunakan cermin mata anti sinaran


Walaupun ini memerlukan kos yang agak mahal, adalah lebih baik apabila kita mempunyai wang yang mencukupi untuk membeli cermin mata anti sinaran. Selain boleh dibawa ke mana sahaja kita bekerja, cermin mata ini bukan sahaja berguna apabila kita bekerja di hadapan monitor, malah dapat melindungi mata kita daripada lampu kereta, sinaran TV dan sebagainya.


Malah, salutan anti sinaran pada cermin mata sangat berguna untuk mata kita. Kerana lapisan secara automatik mengurangkan kesan sakit pada mata akibat sinaran cahaya yang berlebihan.


5. Rehatkan mata anda seketika, secara berkala


Cara paling mudah untuk mengelakkan keletihan mata akibat monitor sinaran adalah dengan kerap berehat. Cuba rehatkan mata anda selama kira-kira 5 minit setiap jam. Kita boleh gunakan masa 5 minit itu untuk berjalan-jalan, melihat pemandangan, mencuci muka dan sebagainya. Yang penting jauh dari monitor.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)