Terkini

7 Genre Zombie Thriller di Netflix Perlu Ditonton, Terkini All of Us Are Dead

Bagi penggemar filem suspen, filem ngeri zombi sentiasa mendapat tempat di hati. Serangan zombi ganas yang mengerumuni bandar atau penempatan sentiasa berjaya membuat adrenalin memuncak.



Jika anda berminat untuk menonton filem thriller zombi, berikut adalah beberapa tajuk filem dan siri yang patut dipertimbangkan. Dijamin seronok dan menarik.


1. All of Us Are Dead



Terdapat All of Us Are Dead yang kini sedang hangat diperkatakan. Siri Netflix ini berdasarkan webtoon Now at Our School yang diterbitkan pada 2009--2011.


All of Us Are Dead menceritakan kisah panik di sebuah sekolah akibat wabak zombi. Pelajar yang terselamat berebut-rebut untuk mengelak zombi ganas.


Siri ini terdiri daripada 12 episod membintangi siri bintang muda baharu seperti Park Ji Hoo, Yoon Chan Young, Cho Yi Hyun, Park Solomon, Yoo In Soo, dan Lee Yoo Mi. Terdapat juga Lee Kyu Hyung, seorang pelakon watak yang lakonannya tidak boleh dipertikaikan.



2. Les Affamés



Seterusnya ialah filem Perancis Les Affamés atau Ravenous. Jika dibandingkan dengan filem-filem lain dalam senarai, Ravenous sememangnya mempunyai bajet yang kecil. Walaupun begitu, filem indie ini telah memenangi beberapa siri anugerah antarabangsa.


Ravenous dipanggil salah satu filem terbaik Kanada. Usaha beliau untuk meningkatkan kesan 'zombification' terhadap masyarakat juga mendapat pujian ramai.


Filem ini mengisahkan sekumpulan kecil penduduk Quebec yang berjaya bertahan dari wabak zombi. Selama 96 minit, filem terbitan Robin Aubert ini berjaya mempersembahkan thriller zombie yang mencengkam berbalut drama sedih dan sentuhan jenaka.


3. #Alive



#Alive ialah filem thriller zombi Korea 2020, berdasarkan skrip oleh Matt Naylor yang kemudiannya diterbitkan oleh Hollywood dengan tajuk Alone. Filem itu sendiri diarahkan oleh Cho Il-hyung.


#Alive mengisahkan Oh Joon Woo (Yoo Ah In), seorang pemain yang terperangkap di apartmennya untuk melindungi dirinya daripada wabak zombi yang melanda Seoul. Joon Woo cuba untuk terus hidup dengan bekalan air dan makanan yang semakin berkurangan.


Apabila kelaparan dan dehidrasi membuatkan dia mula berhalusinasi, Joon Woo memutuskan untuk membunuh diri. Namun, cahaya penunjuk laser daripada jirannya, Kim Yoo-bin (Park Shin Hye) membuatkan dia membatalkan niat tersebut. Mereka juga bekerja bersama-sama untuk bertahan daripada serangan zombi.


4. Army of the Dead


Peminat karya Zack Snyder mesti menonton Army of the Dead. Filem ini adalah kesinambungan daripada Dawn of the Dead, yang merupakan karya pengarah sulung Snyder dalam Dawn of the Dead.


Army of the Dead menceritakan tentang sekumpulan penyamun yang merancang rompakan besar-besaran di Las Vegas di tengah-tengah wabak zombi. Filem ini dibintangi oleh Dave Bautista, Ella Purnell, Omari Hardwick, Ana de la Reguera, Theo Rossi, Matthias Schweighöfer, Nora Arnezeder, Hiroyuki Sanada, Tig Notaro, Raúl Castillo, Huma Qureshi, dan Garret Dillahunt.


Army of the Dead tidak berjaya seperti Dawn of the Dead. Namun, filem ini cukup dipuji kerana konsep ceritanya yang unik dan humor segar yang ditawarkannya.


5. I Am Legend



Berdasarkan novel 1954 dengan nama yang sama oleh Richard Matheson, I Am Legend mengikuti tindakan ahli virologi Tentera AS dalam usaha untuk menghentikan wabak misteri. Filem thriller zombi adalah salah satu filem yang mencatatkan kutipan tertinggi pada tahun 2007.


Virus yang dicipta untuk rawatan kanser telah menjangkiti rakyat dan mengubah mereka menjadi separuh zombi, separuh makhluk puntianak. Robert Neville (Will Smith) adalah satu-satunya manusia yang kebal terhadap virus tersebut.


Apabila penduduk yang tidak dijangkiti telah dipindahkan, Neville memutuskan untuk tinggal di kawasan terpencil. Bersama-sama dengan anjing setianya, Neville cuba menembusi kawasan yang dikawal oleh zombi untuk mencipta antivirus.


6. Kingdom



Walaupun filem thriller zombi biasanya berlatarkan negara barat, Kingdom mengambil latar belakang Korea Selatan pada era Dinasti Joseon. Uniknya, drama ini menggabungkan zombi dan drama politik dalam filem ngeri.


Siri asal Netflix ini dibintangi oleh Ju Ji Hoon, Bae Doo Na, kepada Jung Ji Hyun. Cerita ini memfokuskan kepada Putera Mahkota Lee Chang (Ju Ji Hoon) yang cuba menyiasat penyakit misteri raja itu.


Penyakit ini telah pun menjadi endemik di beberapa kawasan. Lee Chang mesti menyelamatkan rakyatnya daripada wabak zombi serta menghalau kuasa politik di istana yang cuba menyingkirkannya.


7. Train to Busan



Train to Busan ialah salah satu filem Korea Selatan yang mendapat kutipan tertinggi yang telah memenangi banyak anugerah. Filem yang satu ini mencatatkan pelbagai rekod untuk industri perfileman Korea Selatan dan digelar sebagai salah satu filem thriller zombi terbaik.


Filem ini adalah sebuah drama dan thriller dengan tema wabak zombi. Mengisahkan tentang sekumpulan orang yang terperangkap di tengah-tengah serangan zombi pemakan manusia. Nuansa thriller dirasai kerana latar belakang filem itu 'padan' di atas kereta api.


Filem ini membintangi beberapa siri pelakon yang licik. Bermula daripada Gong Yoo, Ma Dong Seok (Don Lee), Jung Yu Mi, dan Choi Woo Shik.


Itu adalah siri filem dan siri bergenre zombie thriller yang patut dimasukkan dalam senarai tontonan. Yang mana satu anda telah menonton?


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)