Terkini

Apa itu Habbatus Sauda? Pelbagai Khasiatnya Yang Anda Perlu Tahu

Habbatus Sauda adalah nama bagi sejenis tumbuhan yang mempunyai habbatus sauda yang dijadikan tumbuhan ubatan. Habbatus Sauda mempunyai nama latin Nigella sativa (N. sativa), iaitu sejenis tumbuhan berbunga kecil yang tumbuh secara meluas di Asia Barat Daya, Timur Tengah, dan Eropah Selatan.



Di sesetengah kawasan Habbatus Sauda dikenali dengan nama yang berbeza. Tumbuhan itu, yang dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai biji hitam, mempunyai banyak nama lain, termasuk jintan hitam, nigella, bunga adas, dan ketumbar Rom.


Minyak jintan hitam yang diekstrak daripada biji Habbatus Sauda telah digunakan untuk perubatan tradisional sejak lebih 2,000 tahun kerana banyak khasiatnya.


Menurut beberapa kajian, ternyata jintan hitam atau Habbatus Sauda memang mempunyai khasiat yang sangat besar untuk kesihatan.


Habbatus Sauda boleh digunakan untuk merawat beberapa penyakit seperti asma dan membantu penurunan berat badan.



Dalam masyarakat Islam, Habbatus Sauda telah lama dikenali sebagai tumbuhan yang berkhasiat. Ini sesungguhnya Rasulullah sendiri telah bersabda tentang khasiat Habbatus Sauda itu sendiri.


Ini juga menjadikan Habbatus Sauda sebagai kaedah rawatan untuk thibbunnabawi atau rawatan mengikut gaya Rasulullah SAW.


Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda dalam sebuah hadits:


إِنَّ هَذِهِ الحَبَّةَ السَّوْدَاءَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ، إِلَّا مِنَ السَّام


“Sesungguhnya pada Habbatus Sauda itu terdapat penawar bagi segala macam penyakit, kecuali kematian” (Riwayat Bukhari).


Ulama juga mengatakan bahawa Habbatus Sauda memang mempunyai khasiat yang baik untuk kesihatan. Ini juga menjadikan Habbatus Sauda sebagai tumbuhan yang banyak digunakan sebagai ubat.


Khasiat Habbatus Sauda atau Jintan Hitam untuk kesihatan


Dalam perubatan tradisional, jintan hitam sama ada dalam bentuk biji atau yang telah diekstrak sebagai minyak telah digunakan untuk merawat pelbagai penyakit.


Kerana keberkesanannya, Habbatus Sauda kadangkala dirujuk sebagai "penawar" atau ubat penyembuhan yang serba boleh.


Dan berikut adalah antara kebaikan Habbatus Sauda untuk kesihatan:


1. Habbatus Sauda Mengandungi Antioksidan Tinggi


Jintan hitam mengandungi antioksidan yang tinggi yang boleh membantu melindungi sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.


Antioksidan sangat penting untuk kesihatan, kerana kajian telah menunjukkan bahawa antioksidan sememangnya dapat melindungi tubuh daripada pelbagai penyakit seperti penyakit jantung, penyakit Alzheimer, dan kanser.


Khususnya, minyak habbatus sauda kaya dengan timoquinone, yang mempunyai kesan antioksidan dan anti-radang yang kuat dan bermanfaat untuk tubuh.


Penyelidikan menunjukkan bahawa sebatian ini boleh melindungi kesihatan otak dan membantu merawat jenis kanser tertentu.


2. Dapat Menurunkan Kadar Gula Dalam Darah


Bagi penghidap diabetes, paras gula darah yang tinggi secara berterusan telah terbukti meningkatkan risiko komplikasi di kemudian hari, termasuk penyakit buah pinggang, penyakit mata dan strok.


Habbatus Sauda sangat berkesan dalam membantu menurunkan paras gula dalam darah supaya dapat meminimumkan pelbagai penyakit ini.


Beberapa kajian dalam kumpulan dengan diabetes jenis 2 menunjukkan bahawa dos 2 gram biji hitam yang dihancurkan dan diambil secara teratur setiap hari boleh mengurangkan tahap gula dalam darah dengan ketara.


Satu lagi kajian turut bereksperimen dengan menggunakan serbuk Habbatus Sauda dalam kapsul, dan hasilnya menunjukkan bahawa Habbatus Sauda terbukti membantu menurunkan paras gula dalam darah.


Jadi amat wajar jika anda memutuskan untuk mengambil Habbatus Sauda secara berkala bagi membantu menurunkan paras gula dalam darah.


3. Habbatus Sauda Boleh Membantu Merawat Asma


Asma adalah keadaan kronik di mana lapisan saluran pernafasan di dalam paru-paru membengkak dan otot-otot di sekeliling mengecut, menjadikannya sukar bagi seseorang yang menghidap asma untuk bernafas.


Penyelidikan telah menunjukkan bahawa minyak habbatus sauda, dan khususnya timoquinone dalam minyak habbatus sauda, boleh membantu merawat asma dengan mengurangkan keradangan dan mengendurkan otot-otot di saluran pernafasan.


Satu kajian yang dijalankan ke atas 80 orang dewasa yang menghidap asma menyimpulkan bahawa pengambilan 500 mg kapsul Habbatus Sauda dua kali sehari selama 4 minggu telah meningkatkan kawalan asma dengan ketara.


4. Boleh Membantu Program Penurunan Berat Badan


Satu kajian menunjukkan bahawa minyak habbatus sauda boleh membantu mengurangkan indeks jisim badan pada individu yang mempunyai keadaan obesiti atau masalah obesiti.


Dalam kajian yang dijalankan selama 8 minggu, dalam 90 wanita berumur 25-50 dengan obesiti, sebahagian daripada mereka diberi pengambilan 1 gram minyak habbatus sauda setiap hidangan dengan jumlah 3 gram sehari.


Manakala yang lain tidak diberi pengambilan Habbatus Sauda.


Dalam hasil kajian, mereka yang mengambil minyak jintan hitam kehilangan berat badan dan lilitan pinggang dengan ketara berbanding kumpulan yang tidak diberi Habbatus Sauda.


5. Dapat Membantu Menurunkan Tekanan Darah Dan Paras Kolesterol


Habbatus Sauda juga terkenal dengan keberkesanannya dalam mengurangkan tekanan darah dan paras kolesterol.


Tekanan darah tinggi dan paras kolesterol tinggi adalah faktor risiko penting untuk penyakit jantung.


Kajian yang dijalankan ke atas 90 orang yang mempunyai paras kolesterol tinggi menyatakan bahawa pengambilan 2 sudu teh (10 gram) minyak Habbatus Sauda selepas sarapan pagi selama 6 minggu mampu mengurangkan kadar kolesterol jahat dengan ketara.


Satu lagi kajian juga menunjukkan pengambilan Habbatus Sauda dapat mengurangkan tahap tekanan darah dengan ketara, berbanding sukarelawan yang tidak mengambil Habbatus Sauda.


6. Habbatus Sauda Berguna Untuk Melindungi Kesihatan Otak


Neuroinflammation ialah keradangan yang berlaku pada tisu otak yang memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit seperti Alzheimer dan Parkinson.


Kajian awal haiwan menunjukkan bahawa thymoquinone dalam minyak habbatus sauda boleh mengurangkan keradangan saraf ini.


Oleh itu, Habbatus Sauda boleh membantu melindungi daripada gangguan otak seperti penyakit Alzheimer atau Parkinson.


Kajian yang dijalankan ke atas 40 orang tua yang sihat menunjukkan bahawa terdapat peningkatan yang ketara dalam kesihatan otak selepas mengambil 500 mg kapsul Habbatus Sauda dua kali sehari selama 9 minggu.


Habbatus Sauda sangat baik untuk kesihatan kulit dan rambut.


Selain untuk kesihatan organ dalaman, minyak jintan hitam boleh digunakan dengan kerap untuk membantu memperbaiki masalah kulit dan melembapkan rambut.


Penyelidikan menunjukkan bahawa disebabkan oleh kesan antimikrob dan anti-radangnya, minyak habbatus sauda boleh membantu dalam merawat beberapa keadaan kulit, termasuk jerawat, ekzema dan kulit kering.


Minyak Habbatus Sauda juga dianggap membantu melembapkan rambut dan mengurangkan kelemumur.


Kesimpulan Tentang Khasiat Habbatus Sauda Untuk Kesihatan


Habbatus Sauda atau jintan hitam mengandungi antioksidan yang tinggi sehingga dapat bermanfaat untuk kesihatan.


Habbatus Sauda boleh digunakan sebagai ubat untuk asma dan pelbagai masalah kulit, merendahkan paras gula dan kolesterol dalam darah, membantu penurunan berat badan, dan melindungi kesihatan otak.


Minyak jintan hitam boleh dimakan dalam bentuk kapsul atau minyak cecair secara terus. Anda juga boleh makan Habbatus Sauda dan kemudian minum air.


Namun, disebabkan rasanya yang pahit, anda mungkin lebih suka mengambil kapsul atau mencampurkan Minyak Habbatus Sauda bersama madu atau jus buah-buahan segar.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)