Terkini

Hidangan Kegemaran Nabi Muhammad SAW Dan Pelbagai Khasiat

Nabi Muhammad SAW seperti para nabi pada umumnya mempunyai sifat jaiz atau sifat yang mubah iaitu nabi kerana gambaran manusia maka baginda juga memerlukan apa yang diperlukan oleh manusia.



Salah satunya adalah makanan, kerana Nabi juga memerlukan makanan untuk hidup seperti manusia pada umumnya.


Nabi Muhammad juga mempunyai makanan kegemaran tertentu yang ketika hidup baginda suka memakannya.


Beberapa makanan yang menjadi kegemaran Nabi Muhammad ternyata mempunyai banyak khasiat terutama untuk kesihatan. Justeru kita juga perlu memilih makanan sebagaimana yang dimakan oleh Rasulullah SAW agar mendapat manfaatnya juga.



Berikut adalah pelbagai hidangan kegemaran Nabi Muhammad dan pelbagai khasiatnya:


1. Susu


Dikatakan susu boleh menyerap haba dari jantung sebagaimana jari boleh mengesat peluh di kening. Susu juga mempunyai manfaat yang baik untuk menguatkan punggung, meningkatkan fungsi otak, meningkatkan kecerdasan, memperbaharui penglihatan dan menghilangkan nyanyuk.


Ibn Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW paling menyukai susu daripada semua jenis minuman. Ini bermakna susu adalah minuman kegemaran Nabi Muhammad.


Susu telah dijelaskan oleh penyelidikan moden bahawa ia boleh digunakan sebagai makanan yang meningkatkan stamina, dehidrasi badan.


Susu juga berkesan dalam membantu penghadaman, berkhasiat tinggi, bermanfaat untuk memperbaiki tekstur kulit, membuang sisa badan melalui air kencing, meningkatkan fungsi otak dan minda, melegakan tekanan dan ketegangan badan.


Walaupun bermanfaat, susu juga harus diminum secara sederhana, kerana terlalu banyak susu boleh membahayakan beberapa fungsi badan. Seperti melemahkan penglihatan, melemahkan sendi-sendi badan dan juga menyebabkan kegemukan.


2. Madu


Madu dianggap penawar terbaik untuk cirit-birit apabila dicampur dengan air panas dan diminum semasa suam. Madu adalah makanan dan minuman serta berfungsi sebagai ubat.


Madu sangat mujarab digunakan untuk menimbulkan selera makan, menguatkan perut, menghilangkan kahak, sebagai pengawet daging, perapi rambut, salap mata dan ubat kumur.


Madu akan sangat berguna untuk digunakan sebagai minuman pada waktu pagi dicampur dengan air suam dan juga merupakan sunnah untuk diminum.


Rasulullah SAW bersabda, “Hendaklah kamu menggunakan dua ubat iaitu madu dan al-Quran. “(Riwayat Sunan Ibnu Majah).


3. Minyak zaitun


Minyak zaitun adalah ubat semulajadi yang sangat baik untuk masalah kulit dan rambut, melambatkan tanda-tanda usia tua, dan merawat ulser perut.


Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:


كُلوا الزَّيتَ وادَّهِنوا بِهِ فإنَّهُ من شجَرةٍ مبارَكَةٍ


“Makan Zaitun dan minyak rambut anda dengan Zaitun. Kerana dia dari pohon yang diberkati” (HR. Tirmidz).


4. Cendawan


Nabi SAW bersabda bahawa cendawan adalah ubat yang baik untuk mata. Cendawan juga baik untuk kehamilan dan dikatakan boleh digunakan sebagai ubat semulajadi untuk mengelakkan lumpuh.


Diriwayatkan daripada Said bin Zaid, “Aku mendengar Rasulullah bersabda: Kam’at (sejenis cendawan) adalah sebahagian daripada dunia cendawan. Air itu adalah penawar bagi penyakit mata.” (HR Muslim)


Sayidina Ali Ra. melaporkan Nabi kita (SAW) bersabda, "Cendawan adalah ubat yang baik untuk mata."


Beberapa jenis ekstrak cendawan sangat baik untuk mata. Jika disapu selama beberapa hari, kulat mampu mengeluarkan keputihan dari mata (buta). Ekstrak cendawan juga boleh digunakan sebagai ubat mata merah.


Cendawan kering dan dikisar mampu menghentikan cirit-birit dan bermanfaat untuk penyakit pencernaan.


5. Anggur


Nabi sangat menyukai anggur, ia membersihkan darah, mengembalikan tenaga dan kecergasan, menguatkan buah pinggang, dan membersihkan usus.


Nabi Muhammad saw bersabda, "Makanlah kismis, tetapi buanglah batu-batunya, kerana sesungguhnya terdapat penyakit, tetapi dalam daging terdapat ubat." Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas dan Suyuti.


6. Kurma


Nabi (saw) bersabda bahawa rumah tanpa kurma tidak mempunyai bekal, ia juga harus diberikan kepada bayi yang baru lahir.


Rasulullah SAW bersabda, "Hendaklah wanita kamu makan kurma, kerana sesiapa yang membuat kurma untuk makanan, dia akan mudah melahirkan anak." Diriwayatkan oleh As Suyuti.


Rasulullah s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang makan tujuh biji kurma ('ajwa) pada waktu pagi, maka ia tidak akan dirugikan oleh manusia seperti sihir atau racun." (Bukhari)


7. Buah Tin adalah buah dari syurga dan penawar penyakit


Nabi saw bersabda, "Jika anda ingin mengatakan bahawa buah tertentu datang dari syurga, anda mesti menyebut buah tin kerana ia sememangnya buah syurga." (HR. As-Suyuthi)


Buah tin atau buah ara mempunyai khasiat yang sangat besar seperti untuk menyembuhkan buasir dan gout.


8. Gandum/Barli


Gandum merupakan makanan yang boleh digunakan sebagai demam apabila dihidangkan dalam bentuk sup.


Dalam sebuah riwayat disebutkan bahawa para sahabat Nabi biasa makan makanan yang disediakan dengan barli dan ubi bit selepas solat Jumaat.


9. Delima


Nabi saw telah bersabda bahawa buah delima mampu menghilangkan pengaruh syaitan dan bisikannya selama 40 hari.


Sayidina Ali Ra. bersabda, "Makanlah buah delima yang bersalut putihnya kerana ia adalah terapi untuk perut." (Musnad Ahmad)


Juga telah diriwayatkan bahawa Sayiduna 'Abdullah ibn 'Abbas Ra, pernah mengambil sebiji dari buah itu dan memakannya. Apabila ditanya mengenainya, dia berkata, "Saya telah mengetahui bahawa tidak ada satu buah delima yang didebungakan di bumi melainkan ia mengandungi benih dari benih yang ada di syurga sehingga boleh jadi yang ini." (Shu'ab al-Iman daripada Bayhaqi).


Begitu banyak khasiat buah delima antaranya dapat membersihkan darah, menyegarkan badan, membersihkan perut, menghentikan cirit-birit, menguatkan organ penghadaman, membersihkan kulit dan pelbagai khasiat lain.


10. Air Zamzam


Rasulullah SAW bersabda bahawa salah satu minuman yang paling baik di dunia ini adalah air. Salah satu air putih yang terbaik adalah air Zamzam yang berasal dari telaga Zamzam.


Terlalu banyak kegunaan dan khasiat air Zamzam untuk rawatan yang telah dibuktikan oleh ramai orang.


11. Tembikai


Tembikai dikatakan sebagai buah yang mengandungi 1000 keberkatan dan 1000 keberkatan. Dalam hadis dinyatakan bahawa "Sesungguhnya Nabi-sallallahu 'alayhi wasallam- sering makan tembikai dengan ruthab". (HR. at-Tirmiddy).


Ikut Nabi Muhammad SAW dari segi menu makanan. Perlu diingatkan bahawa tidak ada perbuatan atau tabiat Nabi kita (saw) yang beliau lakukan melainkan ia pasti mengandungi teladan dan hikmah.


Oleh itu, semakin banyak kita mencontohi Nabi kita, semakin kita akan mendapat manfaat daripada meneladani Nabi tersebut, khususnya dalam urusan ibadah.


Juga dari segi kehidupan seharian, maka kita juga boleh mencontohi Rasulullah SAW seperti dari segi menu makanan kerana ia berada dalam makanan kegemaran Rasulullah SAW ternyata banyak khasiat yang kita dapat. Wallahua'lam.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)