Terkini

Konsep Takwa Dalam Islam Patut Dicontohi

Sebagai umat Islam tentunya tidak asing lagi dengan perkataan taqwa, sejak kecil umat Islam telah dididik untuk menjadi hamba yang beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT. Hampir dalam setiap pengajian atau kuliah, pastinya kita diajak untuk sentiasa beriman dan bertaqwa. Jadi apakah yang dimaksudkan dengan taqwa?



Pengertian taqwa secara istilah dijelaskan dalam Al-Hadith yang bermaksud melaksanakan segala perintah Allah SWT dan menjauhi segala larangan-Nya atau imtitsalu bi'awamirillahi wajtinabu annawahihi.



Memahami Taqwa dalam Islam


Untuk memahami apa itu takwa dalam Islam, kita boleh membaca kisah berikut:


Ada seorang bijak pandai yang mempunyai tiga anak lelaki. Orang bijak pandai telah mengajar tiga anaknya bahawa Allah Maha Mengetahui.


Orang bijak itu ingin melihat sama ada anak-anaknya benar-benar belajar dan memahami apa yang diajarkannya tentang Tuhan.


Sehinggalah pada suatu hari, orang bijak itu memberi setiap anaknya sebiji epal. Orang bijak itu berkata kepada ketiga-tiga anaknya, 'makan epal ini di tempat yang tidak dapat dilihat oleh sesiapa pun'.


Anak sulung membawa epal itu ke biliknya. Dia menutup pintu dan menutup langsir. Dia yakin tiada siapa yang dapat melihatnya, jadi dia memotong epal itu dan mula memakannya.


Anak kedua juga membawa epal itu ke biliknya, membuka almari, masuk ke dalam, dan menutup pintu dari dalam. Dia yakin tiada siapa yang dapat melihatnya di situ, jadi dia cepat-cepat memakan epal itu.


Anak bongsu atau bongsu pergi ke biliknya, dia cuba bersembunyi tetapi dia tidak boleh makan epal itu. Anak ketiga ini tahu bahawa Tuhan ada di sana dan melihat dia.


Anak bongsu lari ke hutan, ke puncak gunung, ke tempat berhampiran sungai untuk makan epal.


Tetapi ke mana sahaja dia pergi dia tahu bahawa Allah ada, di mana-mana dan sentiasa melihatnya.


Anak lelaki ketiga ini pulang ke rumah, mengembalikan epal itu kepada bapanya, dan berkata tidak ada tempat di mana Tuhan tidak melihat saya.


Si ayah gembira kerana anak bongsunya itu sebenarnya telah mendapat pengajaran daripada ayahnya, bahawa Allah Maha Melihat di segenap pelusuk tempat, walaupun sekecil-kecil perkara pasti Allah tahu.


Itulah gambaran taqwa, taqwa itu sangat dekat dengan ilmu Allah Maha Melihat di mana-mana.


Konsep takwa dalam Islam


Dalam Islam, kesedaran tentang Allah disebut sebagai taqwa dan dianggap sebagai konsep penting yang mana Al-Quran telah menyebut perkataan taqwa lebih daripada 250 kali dalam pelbagai bentuk.


Perkataan soleh, benar, takut kepada Tuhan, berjaga-jaga, dan sebagainya semuanya telah digunakan untuk mendefinisikan konsep takwa ini.


Kesedaran yang Maha Esa inilah yang mampu menyatukan semua orang yang beriman untuk beriman kepada Islam.


Taqwa adalah sesuatu yang dapat mendorong orang beriman melakukan kebenaran dan menjauhi kemaksiatan. Dan kesedaran yang Maha Pengasih inilah yang menjadi sumber kebahagiaan hidup untuk mencapai kehidupan yang bahagia dalam Islam.


Apabila seseorang ditimpa musibah, dia akan sedar akan kewujudan Allah supaya dia mendekatkan diri kepadaNya. Jika mendapat rezeki yang melimpah ruah, dia juga akan sedar akan kehadiran Allah agar rezeki itu dapat diuruskan dengan baik.


Taqwa dalam Kajian Al-Quran


Taqwa dalam al-Quran disifatkan sebagai pakaian terbaik yang boleh dipakai seseorang dan taqwa itu merupakan prinsip utama yang mendasari kemuliaan seseorang untuk diangkat dan mendekatkan diri kepada Allah.


Di dalam al-Quran juga dinyatakan bahawa orang yang bertaqwa ialah orang yang paling mulia;


إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ ٱللَّهِ أَتْقَىٰكُمْ


Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. (Qs. Al-Hujurat: 13).


Dalam surah al-Baqarah ayat 2 dan 3 juga dinyatakan bahawa orang yang bertaqwa ialah orang yang mudah mendapat petunjuk daripada Al-Quran.


Dan secara telus orang yang bertaqwa ialah mereka yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang mereka perolehi.


Kitab (Al-Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa, (iaitu) orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka, (Surah Al-Baqarah 2-3).


Maka taqwa adalah sifat orang mukmin yang beriman dan melaksanakan segala perintah Allah serta menjauhi larangan Allah.


Taqwa adalah kunci kepada akhlak dalam Islam


Beriman bukan bererti sekadar menjadi orang yang beriman dengan kewujudan Allah SWT. Lebih dari itu, sebagai seorang mukmin juga harus menjalani hidup menurut Kehendak Allah SWT, Tuhan Yang Maha Esa.


Oleh itu, taqwa adalah jalan seseorang mukmin untuk benar-benar memahami dan menyedari kewujudan Allah dengan sepenuh hati serta melaksanakan segala perintah dan menjauhi larangan Allah SWT.


Dalam ayat sebelumnya dinyatakan bahawa orang yang bertaqwa ialah mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang bermaksud iman, dan juga menunaikan solat sebagai sebahagian daripada perintah agama.


Orang yang bertaqwa akan dapat melaksanakan segala sifat baik yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW sehingga ketakwaan menjadi kunci untuk mencapai akhlak.


Taqwa adalah asas utama untuk beribadah kepada Allah SWT


Allah SWT, melalui Nabi yang dikasihi-Nya, telah mengajar kita tentang ibadah. Adapun ibadah, sebahagiannya adalah ibadah yang menghubungkan kita dengan sesama manusia/makhluk dan sebahagian lagi adalah hubungan dengan Allah (Hablumminallah).


Selalunya ibadah fizikal boleh disalahgunakan oleh orang yang mengamalkannya untuk hanya menjalankan kewajipan mengikut syarat dan untuk riya atau menunjuk-nunjuk untuk menunjukkan ketakwaan di hadapan orang lain.


Jika seseorang melakukan ibadah atas dasar riya, maka dia telah kehilangan makna yang mendasari ibadah tersebut.


Oleh itu, kunci ibadah bukan sahaja fizikal, malah ibadah fizikal mestilah berlandaskan ketaqwaan agar ibadah itu benar-benar bermanfaat. Dalam al-Quran ada dinyatakan:


Daging (daging korban) dan darahnya sekali-kali tidak akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah ketakwaan kamu. (Surah al-Hajj: 37).


Taqwa adalah sumber kebahagiaan dalam Islam


Setiap individu pasti akan mengalami ujian dan dugaan sepanjang hidup di muka bumi sebagai sebahagian daripada ujian Allah kepada hambaNya.


Adapun orang yang bertaqwa, mudah untuk melepasi ujian kerana dia faham bahawa ujian itu juga adalah perkara yang baik datangnya daripada Allah.


Dengan ujian seseorang itu akan dinaikkan darjatnya, dan sekiranya dia gagal maka diketahui berapa darjatnya. Dalam al-Quran ada dinyatakan:


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: Kami telah beriman, kemudian kami tidak diuji lagi? Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al Ankabut: 2-3)


Kesedaran bahawa Allah Yang Maha Penyayang tidak akan pernah meninggalkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh merupakan sumber kekuatan bagi ramai orang.


Taqwa sebagai unsur penting akidah mampu menzahirkan sikap hati yang bersih dari dalam jiwa. Dan ketakwaan itu akan membawa kita kepada kebenaran, menjadikan kita mempunyai kesedaran penuh tentang dunia yang fana dan akhirat yang kekal dan sentiasa memberi kita keselesaan dan ketenangan.


Syurga itu mahal . Akan tetapi orang miskin tetap mampu membelinya kerana harganya bukan pada Harta , tetapi Taqwa.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)