Terkini

Bolehkah Makan Mi Segera Semasa Mengandung? Berkhasiat atau Tidak?

“Mi segera telah menjadi makanan popular untuk semua orang. Selain rasanya yang sangat sedap, makanan yang satu ini sangat praktikal dan mudah dibuat. Namun, bolehkah makan mi segera semasa mengandung?”



Siapa yang tidak suka mi segera? Makanan yang satu ini memang mempunyai rasa yang sedap, praktikal dan mudah untuk dibuat. Malah, mi segera adalah makanan segera yang popular di Malaysia, dengan kadar penggunaan antara 1 hingga 6 kali seminggu. Malangnya, makanan yang satu ini boleh dikategorikan sebagai makanan yang tidak berkhasiat terutamanya bagi ibu mengandung.


Tepung adalah bahan asas untuk membuat mi segera. Selain itu, terdapat banyak bahan tambahan lain dan ia melalui proses pengukuhan untuk mendapatkan nutrien yang diperlukan. Walaupun pengambilan dianggap selamat, bahagian yang berlebihan masih boleh mencetuskan kesan negatif terhadap kesihatan.



Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Nutrition mengatakan bahawa pengambilan mi segera dua kali seminggu meningkatkan risiko sindrom metabolik. Ini adalah himpunan masalah kesihatan dalam bentuk hipertensi, pengumpulan lemak dalam perut, kolesterol tinggi dan gula dalam darah, hingga tahap trigliserida yang tinggi.


Seperti kebanyakan, mi segera juga boleh menjadi penyelesaian praktikal untuk wanita hamil yang sering merasa lapar. Namun, jangan lupa semua makanan dan minuman yang diambil oleh si ibu boleh mempengaruhi tumbesaran dan perkembangan janin dalam kandungan.


Sebagai contoh, kandungan natrium dan garam yang tinggi dalam mi segera boleh memberi kesan kepada tekanan darah tinggi. Malangnya, hipertensi yang berlaku pada wanita hamil adalah keadaan berbahaya, baik untuk ibu dan janin.


Tiada peraturan pasti yang menyatakan berapa banyak wanita hamil boleh makan mi segera. Namun, jika ibu benar-benar ingin memakannya, tidak salah asalkan masih dalam bahagian yang munasabah dan tidak berlebihan. Selain itu, amalkan juga petua berikut agar pengambilan mee segera dapat memenuhi keperluan nutrisi ibu.


❣ Kurangkan jumlah rempah yang digunakan. Anda boleh menggunakan separuh daripada rempah yang ada atau anda boleh mencampurkan rempah anda sendiri untuk menjadikan mee segera lebih sedap.


❣ Tambah beberapa sumber protein. Boleh menjadi kepingan daging, telur, ikan, atau makanan laut.


❣ Masukkan juga sayur-sayuran. Contohnya, lobak merah, tomato, sayur sawi, bayam atau brokoli yang dihiris. Pastikan semua sayur dan bahan masak sehingga masak, OK!


Namun begitu, mi segera merupakan makanan yang diproses, jadi pengambilannya masih perlu dihadkan terutamanya bagi wanita hamil. Manakala, makanan yang perlu diambil semasa mengandung adalah makanan semula jadi dan sihat. Bukan sahaja untuk kesihatan ibu, pengambilan makanan dengan pemakanan yang betul juga memberi kesan positif kepada kesihatan janin.


Perlu diingatkan juga, elakkan daripada menambah nasi ketika ibu mengambil mee segera. Oleh kerana mi segera adalah sejenis makanan berkarbohidrat tinggi, penambahan nasi akan menjadikan pengambilan karbohidrat dalam badan berlebihan. Kesannya sudah tentu pengambilan gula dalam darah ibu akan meningkat yang membawa kepada risiko diabetes semasa hamil atau semasa mengandung.


Bukan itu sahaja, ibu juga perlu memenuhi pengambilan air harian. Ini kerana keperluan cecair ibu semasa mengandung akan meningkat lebih tinggi daripada biasa. Bukan tanpa sebab, air akan membantu pembentukan air ketuban yang membawa nutrien kepada janin, mencegah berlakunya banyak masalah pencernaan, dan lain-lain.


Pengambilan cecair harian yang tidak dipenuhi akan meningkatkan risiko dehidrasi, sembelit, dan penurunan jumlah cecair amniotik. Jika ibu merasakan simptom ini, segera buat temujanji dengan pakar sakit puan di hospital terdekat.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)