Terkini

Diabetes Atau Kencing Manis? Faktor, Simpton Dan Rawatan Yang Perlu Anda Tahu

Diabetes atau kencing manis adalah penyakit kronik atau jangka panjang. Penyakit ini dicirikan oleh peningkatan paras gula (glukosa) dalam darah sehingga melebihi nilai normal. Kencing manis berlaku apabila badan penghidapnya tidak lagi mampu untuk mengambil gula (glukosa) ke dalam sel dan menggunakannya sebagai tenaga. Keadaan ini akhirnya mengakibatkan pengumpulan gula tambahan dalam aliran darah badan.



Diabetes yang tidak terkawal boleh membawa akibat yang serius, menyebabkan kerosakan kepada pelbagai organ dan tisu badan. Contohnya termasuk organ seperti jantung, buah pinggang, mata dan saraf. Terdapat dua jenis diabetes utama iaitu diabetes jenis 1 dan jenis 2.


Diabetes jenis 1: jenis ini adalah penyakit autoimun, bermakna sistem imun badan menyerang dirinya sendiri. Dalam keadaan ini, badan tidak akan menghasilkan insulin sama sekali.


Diabetes jenis 2: Dalam diabetes jenis ini, badan tidak menghasilkan insulin yang mencukupi atau sel-sel badan dengan diabetes jenis 2 tidak akan bertindak balas terhadap insulin secara normal.



Diabetes disebabkan oleh gangguan dalam badan, jadi badan tidak dapat menggunakan glukosa darah ke dalam sel. Akibatnya, glukosa terkumpul dalam darah. Dalam diabetes jenis 1, gangguan ini disebabkan oleh sistem imun, yang biasanya menyerang virus atau bakteria berbahaya lain, sebaliknya menyerang dan memusnahkan sel penghasil insulin.


Akibatnya, badan kekurangan atau bahkan tidak dapat menghasilkan insulin sehingga gula yang sepatutnya ditukarkan kepada tenaga oleh insulin menyebabkan pengumpulan gula dalam darah.


Manakala dalam diabetes jenis 2, badan boleh menghasilkan insulin secara normal, tetapi insulin tidak digunakan secara normal. Keadaan ini juga dikenali sebagai rintangan insulin.


Terdapat beberapa faktor risiko diabetes jenis 1, termasuk:


🤍 Faktor sejarah keluarga atau keturunan, iaitu apabila seseorang itu akan lebih berisiko menghidap diabetes jenis 1 sekiranya terdapat ahli keluarga yang mempunyai penyakit yang sama, kerana ia berkaitan dengan gen tertentu.


🤍 Faktor geografi, orang yang tinggal di kawasan yang jauh dari khatulistiwa, seperti di Finland dan Sardinia, berisiko menghidap diabetes jenis 1. Ini disebabkan oleh kekurangan vitamin D yang boleh diperoleh daripada cahaya matahari, yang akhirnya mencetuskan penyakit autoimun.


🤍 Faktor umur. Penyakit ini paling kerap dikesan pada kanak-kanak berumur 4-7 tahun, kemudian pada kanak-kanak berumur 10-14 tahun.


🤍 Faktor pencetus lain, seperti mengambil susu lembu pada usia awal, air yang mengandungi natrium nitrat, bijirin dan gluten sebelum umur 4 bulan atau selepas 7 bulan, mempunyai ibu yang mempunyai sejarah preeklampsia, dan mengalami jaundis semasa lahir.


Sementara itu, berikut adalah beberapa faktor risiko diabetes jenis 2, termasuk:


🤍 Berat badan berlebihan atau obesiti.


🤍 Taburan lemak perut yang tinggi.


🤍 Gaya hidup sedentari dan aktiviti atau senaman yang jarang dilakukan.


🤍 Sejarah keluarga diabetes jenis 2.


🤍 Kaum kulit hitam, Hispanik, Amerika Asli dan Asia-Amerika mempunyai kadar penghidap yang lebih tinggi daripada kaum kulit putih.


🤍 Umur lebih 45 tahun, walaupun mungkin berlaku sebelum umur 45 tahun.


🤍 Prediabetes, iaitu apabila paras gula dalam darah lebih tinggi daripada biasa, tetapi tidak cukup tinggi untuk diklasifikasikan sebagai diabetes.


🤍 Sejarah diabetes semasa mengandung.


🤍 Wanita dengan sindrom ovari polikistik, yang dicirikan oleh haid yang tidak teratur, pertumbuhan rambut yang berlebihan, dan obesiti.


Gejala diabetes akan muncul berbeza-beza pada setiap penghidap, bergantung kepada tahap keterukan dan jenis penghidapnya. Namun secara umumnya terdapat beberapa simptom yang akan dialami oleh penghidap diabetes jenis 1 dan jenis 2 iaitu:


❣ Bertambah dahaga.


❣ Peningkatan kekerapan membuang air kecil.


❣ Mudah letih atau berasa letih sepanjang masa.


❣ Gangguan penglihatan, seperti penglihatan kabur.


❣ Kejadian jangkitan dalam badan secara berterusan, yang biasa berlaku pada gusi, kulit, dan kawasan faraj (pada wanita).


❣ Tidak jelas apa punca penurunan berat badan.


❣ Kehadiran keton dalam air kencing (keton adalah hasil sampingan daripada pecahan otot dan lemak yang berlaku apabila insulin tidak mencukupi).


Oleh itu, segera dapatkan nasihat doktor jika anda mengalami satu atau beberapa daripadanya. Ini supaya rawatan dapat dijalankan segera, supaya risiko komplikasi diabetes dapat dielakkan.


Doktor akan mendiagnosis diabetes pada seseorang dengan menjalankan temu bual perubatan, yang kemudiannya diikuti dengan beberapa jenis pemeriksaan tahap glukosa darah. Contohnya termasuk ujian glukosa puasa, ujian glukosa rawak dan ujian A1c. Nah, berikut adalah penerangan tentang ujian tersebut, iaitu:


Ujian glukosa plasma puasa: Ujian ini paling baik dilakukan pada waktu pagi selepas berpuasa lapan jam (tiada makanan atau minuman kecuali seteguk air).


Ujian glukosa plasma rawak: Ujian ini boleh dilakukan pada bila-bila masa tanpa perlu berpuasa.


Ujian A1c: Ujian ini, juga dipanggil HbA1C atau ujian hemoglobin terglikasi, mengukur paras glukosa darah purata anda sepanjang dua hingga tiga bulan yang lalu. Ujian ini mengukur jumlah glukosa yang melekat pada hemoglobin, protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen. Mereka yang menjalani ujian ini, tidak perlu berpuasa sebelum mengambilnya.


Ujian toleransi glukosa oral: Dalam ujian ini, paras glukosa darah pertama kali diukur selepas berpuasa semalaman. Kemudian pesakit minum minuman manis. Paras glukosa darah pesakit kemudiannya diperiksa pada satu, dua dan tiga jam.


Selain itu, doktor juga akan melakukan ujian darah dan air kencing untuk menentukan sama ada seseorang itu menghidap diabetes jenis 1 atau 2. Kemudian, darah akan diperiksa untuk mengesan autoantibodi (tanda autoimun bahawa sistem imun badan menyerang sendiri). Sementara itu, air kencing akan diperiksa untuk kehadiran keton (tanda badan seseorang sedang membakar lemak sebagai bekalan tenaga).


Rawatan akan disesuaikan dengan jenis diabetes yang anda alami. Terapi insulin adalah salah satu rawatan yang boleh dilakukan oleh penghidap diabetes jenis 1 dan jenis 2. Malah, dalam diabetes jenis 1 yang teruk, pemindahan pankreas boleh dilakukan untuk merawat kerosakan pada pankreas.


Manakala penghidap diabetes jenis 2 pula akan diberikan beberapa jenis ubat. Walau bagaimanapun, secara amnya terdapat beberapa rawatan yang mesti dilakukan untuk mengurangkan risiko diabetes, seperti:


1. Melaksanakan Corak Pemakanan Sihat


Jika anda menghidap diabetes, anda harus menyusun semula diet yang sihat. Fokus pada pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, protein tanpa lemak, dan bijirin penuh. Bukan itu sahaja, anda juga perlu mengambil serat dan mengurangkan beberapa jenis makanan, seperti makanan yang mengandungi lemak tepu, karbohidrat halus, kepada pemanis tiruan. Anda boleh bertanya terus kepada doktor melalui Halodoc untuk diet yang betul untuk penghidap diabetes.


2. Kerap Melakukan Aktiviti Fizikal


Setiap orang pastinya memerlukan aktiviti fizikal untuk mengekalkan kesihatan yang optimum. Termasuk penghidap diabetes. Senaman adalah aktiviti yang boleh dilakukan untuk menurunkan paras gula dalam darah dengan mengubahnya menjadi tenaga. Anda boleh memilih untuk melakukan senaman ringan, seperti berjalan kaki, berenang atau berbasikal. Jadikan aktiviti ini sebagai rutin harian untuk membantu anda mengelak diabetes menjadi lebih teruk.


Walaupun faktor risiko diabetes seperti sejarah keluarga dan bangsa tidak boleh diubah, terdapat faktor risiko lain yang boleh dicegah lebih awal melalui penerapan gaya hidup sihat. Berikut adalah beberapa langkah gaya hidup sihat yang boleh anda ambil untuk mencegah diabetes, termasuk:


➡ Kekalkan berat badan ideal dengan makan makanan rendah lemak.


➡ Makan makanan berserat tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.


➡ Kurangkan pengambilan makanan dan minuman manis.


➡ Sentiasa bersenam dan lakukan banyak aktiviti fizikal.


➡ Kurangkan duduk terlalu lama, seperti ketika menonton televisyen.


➡ Elakkan atau berhenti merokok.


Komplikasi diabetes akan berkembang secara beransur-ansur. Semakin lama seseorang itu menghidap diabetes dan semakin tidak terkawal penyakit itu, semakin tinggi risiko komplikasi. Akhirnya, komplikasi diabetes boleh melumpuhkan atau bahkan mengancam nyawa. Berikut adalah beberapa kemungkinan komplikasi diabetes secara umum, iaitu:


▶ Penyakit kardiovaskular. Diabetes boleh meningkatkan risiko pelbagai masalah dalam sistem kardiovaskular. Ini termasuk penyakit arteri koronari dengan sakit dada (angina), serangan jantung, strok dan penyempitan arteri (aterosklerosis).


▶ Kerosakan mata (retinopati). Kedua-dua diabetes jenis 1 dan jenis 2 boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk kerosakan retina.


▶ Kerosakan saraf (neuropati). Gula yang berlebihan boleh mencederakan dinding saluran darah kecil (kapilari) yang menyuburkan saraf, terutamanya di bahagian kaki. Ini boleh menyebabkan kesemutan, kebas, terbakar atau sakit yang biasanya bermula di hujung jari kaki atau jari tangan dan secara beransur-ansur merebak ke atas.


Selain itu, diabetes juga berpotensi menyebabkan kerosakan buah pinggang, disfungsi seksual, dan keguguran sebagai komplikasi.


Jika anda mengalami beberapa simptom diabetes dan simptom ini tidak bertambah baik, segera dapatkan nasihat doktor. Matlamatnya ialah diabetes dapat dikesan segera, supaya rawatan dapat dilakukan awal. Lebih cepat rawatan dijalankan, lebih kecil risiko komplikasi diabetes boleh berlaku.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)