Terkini

Cara Tukar Hak Milik Motorsikal Di Portal MySikap(JPJ)

Jabatan Pengangkutan Jalan(JPJ) telah menyediakan portal atas talian MySikap bagi memudahkan urusan orang awam supaya tidak perlu lagi beratur kecuali urusan yang terpilih sahaja.



Cara pendaftaran portal MySikap anda perlu membuat pengesahan indentiti di mana-mana cawangan JPJ berhampiran, perkara yang perlu anda sediakan adalah alamat emel, nombor telefon dan kad pengenalan.


Sebagai penjual atau pemilik berdaftar anda hanya perlu log masuk ke portal MySikap lalu pergi bahagian kenderaan seterusnya pilih "Permohonan Pertukaran Hak Milik(Pemilik Berdaftar)".


Ikut sahaja arahan yang diberi sehingga langkah yang terakhir supaya anda boleh mencetak rujukan bukti permindahan milik tersebut.


Pembeli atau Pemilik baru pula boleh juga log masuk ke portal MySikap untuk pengesahan lalu membuat pembayaran secara atas talian atau boleh sahaja buat pembayaran di kaunter JPJ supaya terus boleh buat thumbprint dan cetak geran baru.



Kepada yang tidak tahu, setiap pertukaran nama yang dilakukan pihak JPJ akan membatalkan polisi insurans kenderaan lalu mengambil cukai jalan serta merta.


Pegawai JPJ akan tanya pemilik baru ingin beli polisi insurans atau tidak? jika korang belum sediakan wang yang mencukupi boleh je kata "Tidak" dulu pada pegawai tu dan fokus pertukaran nama je dahulu.


Kos urusan pertukaran hak milik ini, sebagai pemilik baru cuma perlu bayar RM3 sahaja untuk dapatkan geran baru di kaunter JPJ. Jika ada sebarang pertanyaan sila tinggalkan di ruang komen dibawah.


Portal MySikap


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)