Terkini

Mengapa Motorsikal LC135 Atau Model Lain Keluar Asap Putih?

Jika kenderaan anda sudah mulai keluar asap putih baik kereta mahupun motorsikal sememangnya tiada lagi cara melainkan overhoul.



Tahukah kita material dalaman enjin boleh dikatakan besi yang boleh terhakis sedikit demi sedikit berdasarkan kelajuan yang korang bawa setiap hari. Dalam enjin mempunyai beberapa getah bertujuan menyekat kebocoran minyak hitam dari mengalir keluar jadi bayangkan jika getah itu anda tidak tukar selama 5-7tahun pasti prestasi enjin semakin berkurangan.


Dalam artikel ini penulis kongsikan permasalahan asap putih motorsikal berdasarkan model Yamaha LC135. Teori yang penulis nak kongsikan ini adalah pendapat peribadi kerana mungkin pomen diluar sana mempunyai pengalaman tersendiri dari apa yang dikongsikan didalam ini.



Jika asap putih mulai kelihatan itu tandanya piston calar tapi janganlah hanya tukar bahagian tu sahaja memang masalah korang tidak akan selesai sebab punca yang menyebabkan calar adalah dari bahagian lain seperti connecting rod longgar, bearing karat, oil pump dan lain-lain termasuk saluran minyak hitam tersumbat.


Jika alatan khas korang mencukupi silakan turun enjin dan ganti setiap parts seperti bearing, oil seal, connecting rod, timing chain dan lain-lain yang kelihatan sudah terhakis atau rosak.


Kalau hantar bengkel korang sediakan sahaja bajet kurang lebih 1.7k ikut kawasan. Jika berkemampuan, sila tukar motorsikal setiap 5 tahun atau mileage 90k supaya tidak berisiko kena turun enjin banyak kali.


Pastikan kewangan anda cukup untuk menampung kos sparepart original kilang dan elak beli sparepart copy ori atau jenama racing kerana hayat dan kualiti produk mereka tidak tahan lama.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)