Terkini

Panduan Jangka Hayat Tayar Kenderaan

Sebagai pengguna mesti ada diantara anda mempunyai banyak soalan mengenai Tayar seperti "Berapa lama ketahanan tayar?", "Apakah menyebabkan bunga tayar haus?", "Bilakah tayar perlu diganti?" dan pelbagai lagi.



Jadi kami ingin kongsikan beberapa jawapan supaya pengguna diluar sana dapat sedikit sebanyak ilmu berkaitan tayar serta boleh menabung lebih awal.


BERAPA LAMA KETAHANAN TAYAR?

Tidak ada jawapan yang tepat kerana ia bergantung berapa jauh pemanduan, keadaan permukaan jalan dan cuaca. Tapi jika anda menggunakan tayar berkualiti baik dan parkir di tempat yang baik ia akan bertahan antara 3 hingga 5 tahun.


Jika anda ditawarkan tayar dengan harga yang tidak masuk akal boleh jadi itu adalah stok lama, cuba dapatkan maklumat seperti tahun dikilangkan atau lain-lain supaya keselamatan anda di jalanraya terjamin.


BILAKAH MASA SESUAI GANTI TAYAR?

Jika tanda-tanda di bawah jelas dengan situasi tayar anda, maka sudah tiba masanya untuk menukarnya.

- Bunga tayar semakin rendah.

- Permukaan tayar merekah.

- Pemanduan terasa kasar seperti bunyi tayar, getaran.

- Disarankan tukar setelah melebihi setahun.


PENYELENGGARAAN BERKALA

Satu lagi cara untuk memanjangkan hayat tayar adalah dengan mengikuti penyelenggaraan yang betul bagi kenderaan dan tayarnya. Beberapa perkara yang boleh anda lakukan sendiri ialah memeriksa tekanan udara dan kedalaman tapak. Anda harus mempunyai juruteknik bertauliah memeriksa keseimbangan dan penjajaran secara berkala dan pastikan tayar diputar secara berkala.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)