Terkini

6 Makanan Taipei Yang Popular Di Taiwan

Taipei, ibu kota Taiwan, menawarkan pelbagai pilihan makanan yang menyelerakan. Berikut adalah beberapa makanan popular yang boleh anda temui di Taipei:



1. Xiao Long Bao: Xiao Long Bao ialah ladu kukus(DimSum) yang diisi dengan daging cincang dan kuah. Makanan ini sangat terkenal di Taiwan dan mempunyai rasa yang enak.


2. Sup Mee Lembu: Sup mee daging adalah hidangan istimewa Taiwan. Mi yang direbus dalam sos yang enak dan ketulan daging lembu yang lembut menjadikan hidangan ini sangat lazat.



3. Tauhu Busuk: Tauhu Busuk ialah hidangan yang unik dan kontroversi di Taipei. Tauhu ini diperam dengan bau yang kuat tetapi mempunyai rasa yang enak dan rangup selepas digoreng.


4. Bubble Tea: Bubble tea atau teh boba ialah minuman popular yang berasal dari Taiwan. Minuman ini terdiri daripada teh yang dihidangkan dengan susu tambahan dan bebola ubi kayu yang kenyal di dalamnya.



5. Telur Dadar Tiram: Telur dadar tiram ialah telur dadar yang diisi dengan tiram dan sayur-sayuran. Hidangan ini biasanya dimasak dengan sos panas atau manis untuk memberikan rasa yang kaya.



6. Mochi: Kek beras yang lembut dan kenyal ini diisi dengan pelbagai jenis inti yang manis dan sedap.



Ini hanyalah beberapa contoh hidangan istimewa Taipei. Bandar ini juga mempunyai banyak restoran, gerai makanan jalanan dan pasar makanan yang menawarkan pelbagai hidangan tempatan dan antarabangsa. Jadi, jika anda melawat Taipei, pastikan anda dapatkan yang halal.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)