Terkini

Jenis Makanan Pantang Bersalin Yang Mudah Lagi Cepat

Selepas bersalin para ibu disarankan mengambil permakanan pantang yang sihat dan berkhasiat.


makanan pantang bersalin

Tujuan berpantang selepas bersalin adalah untuk pemulihan dalaman wanita jadi dalam artikel ini penulis akan kongsikan beberapa menu berpantang yang mudah untuk disediakan.


Berdasarkan survey dari beberapa tradisi berpantang ada yang kata boleh makan sup juga ada berpendapat elok makan kering sahaja contoh nasi dan ikan bakar namun walau apa sekali pun pendapat kita terima sahaja.



Cadangan hidangan pantang yang dikongsikan di Internet mahupun dari ahli keluarga secara turun temurun semuanya bergantung pada alahan tersendiri. Maksud penulis setiap orang mempunyai alahan berbeza jadi tidak perlu memaksa diri atau pasangan supaya menyediakan hidangan sama seperti yang diberitahu.


Abstinence food

IKAN - Sekadar pengetahuan tidak semua jenis ikan sesuai dimakan oleh wanita bersalin kerana ada jenis boleh membuatkan luka lambat sembuh dan gatal. Hidangan yang mudah dan cepat adalah jenis bakar nak susah sikit kukus.


TELUR REBUS - Maklumat dari Doktor telur rebus juga sesuai dan mudah bagi yang tidak sempat berpantang dengan mak di kampung. Maklumlah bukan semua suami mempunyai masa untuk sediakan hidangan pantang yang sedap lagi mengikut citarasa isteri.


SAYUR SAWI - Wanita bersalin perlu sayuran hijau seperti sawi supaya mudah kenyang dan membuang air besar. Tahukah jika anda masih lapar walaupun sudah memakan nasi itu tandanya sayuran hijau diperlukan kerana dengan ia dapat memberi perut berasa kenyang.


SUSU - Kehilangan jumlah kalsium akan berlaku pada setiap wanita bersalin jadi apa yang mereka perlu adalah susu. Walaupun produk susu import sekarang ini agak mahal maka boleh sahaja beli susu kotak jenama HL secara berkala.


SUP - Hidangan sup seperti ikan dan ayam sangat bagus untuk pencernaan wanita tapi sila kurangkan minyak semasa menumis.


BUAH OREN - Buahan-buahan seperti orang juga diperlukan bagi memastikan badan menerima Vitamin C yang mencukupi.


Diatas adalah beberapa jenis hidangan berpantang yang mudah dan cepat tapi jangan pelik sebab apa tidak sediakan bahan-bahan resepi dalam artikel ini. Penulis percaya memasak ni sedap guna bahan campak-campak kerana setiap orang mempunyai rasa air tangan tersendiri.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)