Terkini

Kelebihan Sedekah Terutama Di Bulan Ramadhan

Bersedekah di bulan Ramadhan memiliki nilai dan keutamaan yang sangat besar dalam Islam.


kelebihan sedekah

Memberi kepada yang memerlukan adalah sangat baik dan miliki banyak kelebihan dan akan digantikan dengan rezeki yang tidak disangka.

Rasulullah Muhammad SAW adalah teladan bagi umat Islam, dan beliau sangat suka untuk melakukan amal kebaikan termasuk bersedekah di bulan Ramadhan.



Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu secara terang, maka yang demikian adalah baik kerana menjadi contoh yang baik. Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin maka itu adalah baik bagi kamu.


Apabila mati seorang manusia terputuslah daripadanya amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh yang mendoakan baginya.


Perumpamaan orang yang mengeluarkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai; dalam setiap tangkai itu ada seratus biji.


Akhir kata dari penulis, semakin banyak kita memberi maka semakin banyak kita akan menerima yang penting dengan niat yang baik-baik.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)