Terkini

ST Rosyam Mart Menghadapi Ancaman Boikot Dari Netizen

Tular sijil perniagaan pasaraya ST Rosyam Mart didedahkan dimana Rosyam Nor hanya memiliki 10% peratus pegangan saham dalam pasaraya itu.



Pada tahun lepas kami pernah mengunjungi pasaraya yang kononnya milik sepenuh Rosyam Nor pelakon terkenal.


Pertama kali kami hadir di pasaraya itu memang pada mulanya mengganggap ia adalah pasaraya milik bumiputra iaitu Rosyam Nor pautan artikel boleh baca di https://goo.gl/4deSFk .


Pulang sahaja dari pasaraya itu kami terfikir apakah maksud perkataan 'ST' dan setelah melakukan sedikit sebanyak pencarian dapati bahawa ia adalah bermaksud 'Sri Ternak'.



Sri Ternak adalah syarikat pasaraya milik cina yang telah lama bertapak di sekitar selayang dan berjaya membuka beberapa cawangan sekitar Kuala Lumpur termasuk ST Rosyam Mart.


Namun dalam isu ST Rosyam Mart ramai netizen di kalangan melayu merasakan diri mereka tertipu kerana pada awalnya mengganggap ia adalah milik sepenuhnya bumiputra.


Ada kelompok yang bangkitkan isu boikot barangan syarikat Cina semasa isu ICERD di Malaysia. Ramai yang mula memuat naik kenyataan boikot barangan Cina di media sosial dan menyeru supaya menyokong produk bumiputra. Dari situ hampir seluruh syarikat makanan dan produk makanan dikaji dan mencari maklumat dimiliki oleh siapa.


Oleh kerana itu pasaraya ST Rosyam Mart turut terkena tempias sehingga dilabelkan sebagai barua Cina. Dalam kenyataan Rosyam baru-baru ini berkata bahawa dia tidak pernah mengatakan pasaraya itu miliknya seperti yang dinyatakan oleh netizen.


Walaubagaimana pun dengan menggunakan nama dan gambar beliau ia menunjukkan sekadar perjanjian antara pemegang saham.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)