Terkini

Nilai Kereta 'Trade In' Siapa Tentukan?

Disebabkan ada individu yang bertanya siapakah yang tentukan nilai sesebuah kereta trade in? Jadi dalam posting ini kami akan huraikan mengikut kaji selidik dan kefahaman dari beberapa sumber.



Korang semua pasti sudah tahu kenderaan mempunyai susut nilai yang banyak boleh dikatakan peratusan harga selepas membeli terus turun dengan mendadak contoh hari ini kita beli dengan harga RM1 esok jika nak jual semula akan jadi 0.60sen.


Namun disebabkan ekonomi sekarang mempunyai kelemahan sedemikian jadi tidak hairanlah jika industri kereta terpakai berkembang seperti cendawan busuk. Kerana peratusan ketelusan mereka ketika berniaga sangatlah kurang memuaskan kepada pembeli maklumlah peniaga mana yang nak rugi tapi ia tidak bermakna kepuasan pengguna tidak perlu diutamakan.



Seperti yang kita ketahui di Malaysia majoriti yang menerajui perniagaan kenderaan terpakai ramai dari orang Cina, jika lembah klang ni boleh dikatakan diorang je yang sanggup meniaga kereta terpakai. Syarikat milik bumiputra bukannya tiada langsung cuma buat masa ini ia masih dalam situasi minoriti jika nak dibandingkan.


Berbalik pada tajuk utama 'Siapakah yang menentukan nilai kenderaan anda ketika Trade In?' jika kita lihat dari sudut mudah faham orang pertama yang korang jumpa di showroom atau used car adalah Salesman seterusnya barulah used car atau bank.



Masih tidak faham? Ok, katakan kita bawa kenderaan yang telah digunakan selama 3 hingga 5 tahun ke showroom atau syarikat kereta terpakai(used car) sudah pasti akan berjumpa dengan penjual kereta iaitu dalam bahasa english sales agent.


Tanpa membuang masa mereka akan meminta izin untuk melakukan penilaian terhadap kenderaan anda terdahulu bagi menentukan nilai sebenar kut ada calar atau kemek tu semua akan diambil kira nanti. Selesai semua pemeriksaan mereka ini akan merujuk kepada sistem penilaian mengikut tahun sesebuah kenderaan.


Data sistem penilaian ini boleh didapati dari Internet secara terbuka dan percuma namun data yang diperolehi dari insurance dan banker adalah anggaran sahaja.


1# https://www.oto.my/tool/car-market-value-guide/

2# https://www.takaful-malaysia.com.my/lang/bm/contactus/Pages/vehmarketvalue.aspx


Contoh baki hutang honda city tahun 2014 adalah 40K berdasarkan market value dari sistem diatas, tolak sana tolak sini salesman memberi penilaian bahawa kenderaan anda laku hanya 32k setelah menerima kata setuju dari used car dan baki selebihnya anda kena topup menggunakan duit poket sendiri bagi menyelesaikan baki hutang atau dijadikan sebagai downpayment kenderaan baru nanti dan siapa perasan penggunaan rebat seringkali diguna pakai namun pada kami ia hanya sekadar digit.


Oleh kerana itu jika anda melakukan hutang kereta selama 9 tahun sangat disarankan untuk bertahan selama 5 tahun walaupun telah mengalami kerosakkan kritikal. Jika tidak anda bakal mengeluarkan duit lebih banyak dari sepatutnya untuk menyelesaikan baki hutang dengan banker.


Kesimpulannya kami berpendapat yang memainkan peranan besar dalam urusan ini adalah antara salesman dan used car dan mendapati pihak Insurance berfungsi untuk memberi angaran nilai semasa sesebuah kereta mengikut tahun keluaran, akhir sekali peratus kelulusan pinjaman pula diuruskan oleh pihak banker menggunakan sistem kiraan pendapatan mereka yang ditetapkan oleh bank negara Malaysia.


Disebabkan used car tidak telus dalam urusan trade in atau jual kenderaan terpakai, syarikat Perodua telah membina bahagian POV sendiri demi menjaga kualiti setiap kenderaan dan kearah lebih telus kepada pelangan yang memerlukan perkhidmatan trade in atau pembelian kenderaan terpakai milik Perodua.


Share this:

JohnRMay berkata...

Masih mengagumkan dengan roadshow Honda City

Unknown berkata...

Bolehke trade in kereta selain jenama perodua di perodua

Sekejung berkata...

Ya, mereka menerima jenama lain selain Perodua.

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)