Terkini

Tahukah Anda Asal Usul Makanan Roti Canai Dari Mana?

Boleh dikatakan Roti Canai telah diperkenalkan kepada kita semenjak dari usia kanak-kanak lagi, namun belum ada lagi peniaga Cina yang ingin menceburi bidang tebar roti canai kecuali kilang frozen milik mereka.



Menurut sumber dari wikipedia menyatakan asal usul makanan ini adalah dari negara India dan ia telah tersebar secara meluas di Asia semenjak zaman british lagi dimana ketika itu ramai penduduk dari India telah dibawa ke Malaysia dan negara jiran atas tujuan menjadi buruh kepada british.


Roti Canai dalam bahasa English disebut sebagai flatbread manakala ada yang memanggil sebagai roti prata, namun makanan ini mula terkenal terutama di Malaysia sehinggakan orang Melayu tempatan turut mempelajari cara penyedian dengan pelbagai resepi tersendiri.




Kenapa orang melayu tempatan menceburi dalam bidang masakan roti canai? ia disebabkan dalam isu kebersihan dalam penyedian dimana tepung roti itu harus di adun sehingga sebati menggunakan tangan dan jari jemari maklumlah zaman tu belum ada tenaga mesin. Faktor lainnya adalah orang melayu tempatan turut menyukai makanan tersebut cuma ada beberapa golongan agak kurang senang dengan cara penyedian.


Zaman berganti zaman semakin ramai orang melayu tempatan menguasai ilmu dalam penyedian makanan roti canai sehinggakan mempunyai idea untuk meletakkan warna pada roti canai mereka.


Roti canai tanpa kuah dal kacang atau kari amatlah merugikan sebenarnya, namun dalam penguasaan memasak kuah kari atau dal kacang turut di ikuti mengikut tekak masing-masing.


Jika tanya pada saya perbandingan antara roti canai restoran mamak(muslim) , hindu , melayu(muslim) ada baiknya memilih kedai melayu muslim disebabkan di Malaysia ini tentang status restoran mamak ini masih lagi meragukan sama ada ia Muslim atau hindu.


Pernah keluar berita di internet sebelum ini mengatakan restoran mamak milik hindu menggunakan perkataan al-quran semata nak tarik pelangan melayu atau muslim. Hakikatnya dalam isu kebersihan memang sangat meragukan tambahan lagi mereka import pekerja original dari india wei.


Itu pun kita tidak tahu india muslim atau hindu, kena yang tebar roti tu pengganut hindu dan yang uli tepung tu hindu nah makan laa korang air peluh tangan mereka.


Jadi apakah makanan orang melayu tempatan sebenarnya? dahulunya jika kita lihat makanan nasi lemak menjadi pilihan bagi orang kampung tetapi ia masih mengikut negeri contoh macam negeri pantai timur seperti terengganu dan kelantan memang tiada orang meniaga nasi lemak.


Yanga ada tu haaa roti canai kuah gulai, nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu. Tapi dibelah utara/selatan memang ramai yang meniaga nasi lemak dan paling tak boleh tinggal adalah roti canai.


Korang nampak tak macam mana situasi pasaran roti canai berkembang di tanah melayu semenanjung Malaysia ini? itu belum lagi aku sembang tentang makanan western yang dibawa dari barat amboi punya eksen orang kita memotong ayam (chicken chop) dengan pisau konon.


Wikipedia


https://en.wikipedia.org/wiki/Roti_canai


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)