Terkini

Cara Memilih Air Fryer Yang Bersesuaian


Ada 3 jenis air fryer iaitu yang tarik bakul, yang buka dari atas (turbo) dan yang mcm oven. Yang bakul senang hendak guna, hanya tarik sahaja, isi makanan dan tolak balik bakul tu (ramai guna ni). Yang buka dari atas dan mcm oven tu ada aksesori lain, boleh golek ayam dan buat popcorn. Biasanya jenis bakul suhu max 200°C, yang bukak dari atas dan yg jenis oven sampai 230°C.





Control ada 2 jenis, manual dan digital. Manual senang pulas-pulas tombol. Tapi manual ni cepat hilang tulisan nombor. Digital ada preset boleh tekan-tekan tapi nak adjust suhu atau masa selain dari ikut preset kena tekan lebih sikit. Jadi jenis pulas-pulas lebih mesra kanak-kanak dan orang tua sebab jari tak payah laju-laju untuk tukar suhu atau masa.

Harga ikut jenama, Philips mahal tapi insyaAllah tahan bertahun-tahun. Macam Russell Taylors, Morgan, Haier, Birkeshire, Khind, Mmx, Trio tu harga mampu milik dalam anggaran RM180-RM280. Tengok capacity, ada pan capacity dan basket capacity, kalau basket capacity besar tu boleh letak makanan banyak sikit. Ada yang jual online harga rm150 tapi check dulu warranty and reviews, sebaik-baiknya cari yang warranty setahun. Jangan beli yang harga rm50, scam, nanti silap-silap dapat tasbih sahaja.



Untuk yang boleh golek ayam harga paling murah RM300 boleh dapat, riino, butterfly, primada, firenzzi, hetch semua itu RM350-RM500. Jenis oven ada 4, khind (9.5L dalam RM400), haier (10L dalam RM500), riino, zenne (12L dalam RM550-RM600).

Special note sikit, trio ada oven+air-fryer, yang ni dia tulis capacity oven lain, capacity air fryer lain. Tak tau nak komen apa bezanya fungsi oven dan fungsi air-fryer sebab sy tak pernah tengok dan tiada kawan-kawan yang pernah pakai dan bagi review. Innofood oven air-fryer pun kategori ni juga.

Paling murah dan besar boleh cari halogen oven, tidak boleh golek ayam tapi muat ayam sekor, glass body and top, harga bawah RM200 capacity 12L size lebih kurang sepemeluk. Ni dulu dikira bukan air-fryer, sekarang dah masuk semula market jadi air-fryer. Jadi saya senaraikan juga (tak tau kategori no 4 ke atau tak sama kategori).
Ada yang sudah 20 tahun pakai jenis macam ini. La gourmet goshop tu masuk dalam kategori ini. Mat salleh suka jenis ni untuk masak turkey seekor untuk thanksgiving, guna extension ring bagi besar (capacity 17L).



Sebab ramai yang tanya apa yg terbaik, maaf ya sy tak dapat nak kata mana paling bagus, semuanya ikut budget dan preference masing-masing. Saya kekurangan dana nak beli semua dan test satu-satu, harga terkini boleh survey di lazada, shopee, goshop atau cjwowshop.


Q: Kenapa ______ tiada dalam list ni? Tak bagus ke?

Ok dah nangis. Sy bukan buat review ya, saya cuma buatkan perbandingan secara general sahaja. :joy:

Nak semua nama-nama air-fryer kat malaysia? Saya tambah sini ya (susunan random, tak ikut turutan bagus atau tidak bagus, mahal atau murah).

*tarik nafas sekejap*

Breville
Tefal
Philips
Khind
Haier
Midea
Elba
Pensonic
Russell taylors
Pery smith
Amgo
Chiwawa
Riino
Butterfly
Hetch
Giselle
Samu giken
Trio
Morgan
Panaletrik
Nakada
Primada
MEC
Faber
Meck
MAG
XMA
Sincero
Buffalo
Flavorwave
Airbot
La gourmet
Firenzzi
Kifer
Vees
Milux
Innofood
SSODD
Zenne
Birkeshire
Kelen munoz
MMX
Zodiac
Volten
Keshuai
Morrison
Monda
Sokany
Airbot
Xiaomi @ Mi @ Mijia

Utk review sila taip nama-nama ini dan tanya kepada pemilik air-fryer jenama-jenama ini ya sebab sy tiada semua (belum jadi jutawan utk beli semua)



Kredit : Resepi Air Fryer [Malaysia] 

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)