Terkini

Pulse Oximeter Berbaloi Atau Tidak Untuk Dimiliki Semasa Covid19?

Jika anda mempunyai simptom sesak nafas atau penyakit paru-paru atau jantung yang diketahui, doktor anda mungkin mengesyorkan penggunaan oksimeter nadi.



Oksimeter nadi atau Pulse Ox, ialah peranti elektronik yang mengukur ketepuan oksigen yang dibawa dalam sel darah merah anda. Oksimeter nadi boleh dilekatkan pada jari, dahi, hidung, kaki, telinga atau jari kaki anda.


Semasa pandemik Covid19 alatan ini juga telah mendapat permintaan yang tinggi cuma yang jadi permasalahan adalah barangan tiruan yang telah dijual dengan harga yang lebih murah.



Ada yang berkongsi maklumat cara pengesanan barangan tiruan adalah dengan menggunakan sebatang pensel bagi menggantikan jari. Jika data pulse oximeter tetap bergerak ketika menggunakan pensel maka sah ia adalah peranti tiruan.


Tapi setelah penulis menguji cuba alatan pulse oximeter yang boleh diperolehi dari farmasi dan klinik kesihatan Malaysia ada satu masalah yang penulis rasa ia tidak sesuai untuk golongan marhaen.


Sebabnya alatan ini kebanyakkan adalah menggunakan tenaga bateri saiz AAA dan didapati sangat kuat menggunakan tenaga bateri walaupun jenama bateri mahal.


Penyelesaian adalah sila gunakan jenis bateri pengecasan semula dan elakkan membeli bateri pakai buang demi penjimatan kewangan.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)