Terkini

Persediaan Pelajar Semasa Memasuki Alam Pekerjaan

Alam pekerjaan merupakan suatu fasa dalam kehidupan yang semua manusia akan tempuh demi mencari pendapatan.



Pendapatan digunakan untuk menyara kehidupan diri, keluarga dan penyumbang kepada kemajuan ekonomi negara dan juga agama. Dengan itu, para pelajar terutamanya mahasiswa-mahasiswa perlu bersedia dalam segala aspek sebelum menempuh alam pekerjaan.


Persediaan pelajar untuk menempuh alam pekerjaan yang utama ialah dengan mempunyai ilmu pengetahuan dalam diri. Ilmu adalah sangat penting untuk kita berjaya dalam hidup. Ilmu juga sangat berharga dan itu tidak boleh diperolehi jika tidak dicari dan dipelajari. Selain itu, seseorang juga mampu menyelesaikan masalah jika mereka memiliki ilmu pengetahuan yang berguna serta boleh menjadi insan yang memiliki sahsiah yang terpuji. Contohnya seorang yang berilmu akan mendapat manfaatkan nilai murni seperti saling menghormati, bertanggungjawab, bertimbang rasa dan menghargai.



Di samping itu, pelajar perlulah mempunyai kemahiran insaniah. Kemahiran insaniah merupakan kemahiran yang mempunyai pelbagai pembelajaran yang merangkumi aspek keperibadian dan kerja berkumpulan. Contohnya kemahiran komunikasi pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, kemahiran keusahawanan, serta kemahiran kepimpinan.


Seterusnya, kita perlulah mempunyai daya saing yang tinggi untuk mencapai kejayaan. Apabila kita yakin untuk melakukan sesuatu kita akan lebih semangat serta mempunyai keyakinan dalam menempuh kejayaan. Disebabkan itulah, pelajar perlu berusaha keras untuk belajar untuk mendapatkan kerja yang baik serta cita-cita yang kita idamkan.


Kesimpulannya persediaan untuk menghadapi Ccbaran pekerjaan di Malaysia, memasuki alam pekerjaan adalah menjadi destinasi terakhir kepada kebanyakan pelajar. Sama ada pada peringkat sijil, diploma atau ijazah mereka mula mencongak-congak akan peluang pekerjaan yang bakal diceburi.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)