Terkini

Rahsia Kempiskan Perut Ada Caranya Jom Ketahuinya

Ketahui rahsia cara kempiskan perut. Jangan ingat orang yang badan berisi je ada masalah perut buncit. Yang kurus pun ada yang perutnya buncit atau menggeleber, lebih-lebih lagi wanita yang pernah mengandung dan melahirkan.



Bukan senang nak kempiskan perut. Nak naik kejap je. Bila nak turun bukan main susah. Susah bukan kerana kompleks sangat. Tapi sebab cara tak kena.



Apa kata cuba 10 cara di bawah. Untung untung mengempis jadinya.


1. Makan makanan tinggi protein. Protein akan lepaskan hormon PYY. Hormon ini akan hantar isyarat ke otak. Katanya “bro/sis engkau dah kenyang. Udah udahlah tu” Kita pun sebut “ oh ye ke, ok ok saya berhenti sekarang.”


2. Kena bijak urus stress. Stress ni akan keluarkan hormon kortisol. Hormon ini hobi dia ialah kumpulkan lemak. Mahu tak membesar perut jadinya. Happy sungguh kortisol buat kerja kerja yang kita tak suka. Macam orang letak simen pada batu bata masa buat rumah ditempek tempek. Dia juga dengan bangganya bantu naikkan selera makan. Tahap melahap dan membantai makanan memuncak. Semua nampak sedap.


3. Katakan tidak pada gula putih. Cik putih ni sangat bahaya. Dia punya moto ialah “hidup aku untuk gemukkan orang.” Mahu selamat? Berpisahlah dengan cik putih ni. Bila kita ambil, cik putih akan ketawa besar. Ketawa macam orang jahat dalam filem. Seronok dia kumpulkan lemak juga.


4. Senaman - angkat berat, aerobik dapat cepatkan misi kempiskan perut.


5. Tidur - kajian selama 16 tahun dapati wanita yang tidur kurang dari 5 jam akan alami peningkatan lemak bahagian perut berbanding dengan wanita tidur 7 jam. Cuba semak, berapa jam tidur malam tadi. Cukup? Cuba usap perut dan sebut “alahai besar juga engkau ye”


6. Ambil lemak ikan - jadikan omega 3 sebagai rakan karib anda. Ambil 2000mg sehari. Cari yang anti reflux. No mercury.


7. Ambil makanan tinggi serat - serat dari sayur dan buahan akan bentuk gel di saluran pencernaan. Makan lambat nak lepasi saluran ini. Jadi kita rasa kenyang. Kurang rasa nak berjajan. Perut terisi fokus meninggi.


8. Makan sikit tapi kerap - Jangan tunggu sampai terlalu lapar baru nak makan. Masa ini kita akan makan banyak.


9. Kurangkan garam dalam makanan dan kurangkan makan jajan atau makanan masin. Garam berlebihan dalam badan akan sebabkan air bertakung dalam badan dan kandungan lemak meningkat.


10. Berbengkung sememangnya membantu untuk mengempiskan perut. Bukan sahaja kita orang melayu mengamalkan berbengkung, orang barat pun berbengkung juga cuma namanya lain sikit iatu corset. Bengkung bukan sahaja menyokong otot perut, malah bila memakai bengkung, secara automatik kita akan makan dengan jumlah yang sedikit. Bahasa mudahnya, bila berbengkung perut kita akan jadi padat. Makan sikit dah rasa kenyang.


Ada banyak lagi tips. Ini pun dah cukup kalau buat dengan konsisten. Soal pada diri, sayang sangat ke dengan “baby bump” tu? Kalau tak, bila mahu bertindak?


Kredit : DrRizal Abu Bakar


Share this:

Catat Ulasan

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(001859511-H)