Terkini

Muzik Genre Reggae Berasal Dari Mana Dan Apakah?

Reggae adalah genre muzik yang berasal dari Jamaika, oleh kerana itu ia sering dikaitkan dengan budaya Rasta atau yang sebenar agama Rastafari iaitu mengenakan gaya rambut dreadlock yang melambangkan kekuatan dan kebebasan.



Sumber rujukan sejarah genre Reggae ini mula berkembang pada akhir tahun 1960-an dan awal 1970-an, melalui pemuzik seperti Bob Marley, Peter Tosh dan Bunny Wailer dan ramai lagi. Menurut sumber Reggae menjadi terkenal di seluruh dunia melalui nama Bob Marley pada tahun 1970-an.


Dalam karya lirik muzik Reggae ketika itu juga kebanyakkan berkaitan kehidupan seperti nasihat, politik, sosial, perdamaian dan cinta mudah faham perihal positif.



Bagaimana pula dengan maksud Rasta yang sering dikaitkan dengan ajaran agama Rastafari. Baik, dalam situasi ini penulis juga susah nak mengulas lebih lanjut kerana kebanyakkan peminat Reggae serata nusantara mungkin hanya berminat terhadap alunan muzik sahaja.


Namun berkemungkinan besar ada peminat fanatik turut terpengaruh dengan mengenakan gaya dreadlock atau berpakaian seperti puak fahaman Rasta.



Kepada umat islam di seluruh dunia terutama nusantara, harap anda tidak terlalu mendalami mana-mana genre muzik barat baik mengenakan cara pakaian dan adat mereka kerana minat atau dengan niat sengaja.


مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

Maksudnya: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia adalah dari kalangan mereka.” Riwayat Abu Daud (4031)


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)